Ders Bilgileri
TÜRK BASIN TARİHİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GZT108 | Bahar | 4 | 0 | 4 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd.Doç.Dr. Pelin ÖĞÜT |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu dersin temel amacı öğrencilerin, Osmanlı döneminden günümüze dek Türk basının gelişim süreci hakkında bilgilendirilmesi, bu dönmelere ilişkin gelişen ve değişen ekonomik, siyasal ve kültürel yapı ile basın arasındaki ilişkileri analiz edebilmelerine olanak sağlamaktır. |
İçeriği | Osmanlı döneminde ilk gazetelerin ortaya çıkışı, Tanzimat dönemi basın hareketleri, Meşrutiyet dönemlerinde basının gelişimi, Cumhuriyetin kuruluş döneminde basının rolü, tek partili ve çok partili dönmelerde basının etkisi, 1980 sonrası dönemin ekonomik ve siyasal politikaları çerçevesinde medya sahipliği, yapısı, örgütlenmesi ve siyasi iktidarla olan ilişkileri üzerine değerlendirmelerde bulunmaktır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Osmanlı döneminde basının ilk ortaya çıktığı süreci tanımlar ve Birinci ve İkinci Meşrutiyet dönemi gazeteleri ve basın alanındaki gelişmeleri bu dönmelerde uygulanan politikaları analiz edebilir |
2 | Tanzimat öncesi ve Tanzimat sonrasında yayınlanan ilk gazeteler ve amaçlarını açıklayabilir, günümüz gazetecilik pratikleri ile karşılaştırabilir. |
4 | Kurtuluş savaşı döneminde basının rolü ve önemini yorumlayabilir. |
5 | Cumhuriyet Dönemi tek partili yıllarda uygulanan basına ilişkin politikaları günümüz ile kıyaslayabilir. |
6 | Demokrat Parti ve Çok partili yıllarda basın ve bu alanda izlenen politikalara ilişkin analiz yapabilir. |
7 | 1980 Dönemi siyasal ve ekonomik yapıdaki değişimleri tanımlar ve basın üzerindeki etkisini yorumlayabilir. |
8 | Tekelleşme ve oligopolleşme kavramlarını açıklayabilir, 1980’lerden sonra medyanın sahiplik yapısı, örgütlenmesi ve siyasi iktidarla olan ilişkilerini yorumlayabilir. |
9 | Küreselleşme sürecinde değişen gazetecilik pratiklerini analiz edebilir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Osmanlı döneminde basının ilk ortaya çıkışı | Anlatım, tartışma |
2 | Tanzimat öncesi ve Tanzimat sonrasında yayınlanan ilk gazeteler | Anlatım, tartışma |
3 | Birinci Meşrutiyet dönemi gazeteleri ve basın politikaları | Anlatım, tartışma |
4 | İkinci Meşrutiyet dönemi gazeteleri ve basın alanındaki gelişmeler | Anlatım, tartışma |
5 | Kurtuluş savaşı döneminde basının rolü ve önemi | Anlatım, tartışma |
6 | Cumhuriyet Dönemi tek partili yıllar ve basın | Anlatım, tartışma |
7 | Demokrat Parti ve Çok partili yıllarda basın ve bu alanda izlenen politikalar | Anlatım, tartışma |
8 | Ara sınav | |
9 | 1980 Dönemi siyasal ve ekonomik yapıdaki değişimler ve medya | Anlatım, tartışma |
10 | Türk basınında Tekelleşme ve oligopolleşme | Anlatım, tartışma |
11 | 1980’lerden sonra medyanın sahiplik yapısı, | Anlatım, tartışma |
12 | 1980’lerden sonra medyanın örgütlenmesi ve siyasi iktidarla olan ilişkileri | Anlatım, tartışma |
13 | Küreselleşme sürecinde gazetecilik | Anlatım, tartışma |
14 | Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması | Anlatım, tartışma |
15 | Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
2 | Topuz H. (2003). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
2 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı döneminde basının ilk ortaya çıktığı süreci tanımlar ve Birinci ve İkinci Meşrutiyet dönemi gazeteleri ve basın alanındaki gelişmeleri bu dönmelerde uygulanan politikaları analiz edebilir | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
2 | Tanzimat öncesi ve Tanzimat sonrasında yayınlanan ilk gazeteler ve amaçlarını açıklayabilir, günümüz gazetecilik pratikleri ile karşılaştırabilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
4 | Kurtuluş savaşı döneminde basının rolü ve önemini yorumlayabilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
5 | Cumhuriyet Dönemi tek partili yıllarda uygulanan basına ilişkin politikaları günümüz ile kıyaslayabilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
6 | Demokrat Parti ve Çok partili yıllarda basın ve bu alanda izlenen politikalara ilişkin analiz yapabilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
7 | 1980 Dönemi siyasal ve ekonomik yapıdaki değişimleri tanımlar ve basın üzerindeki etkisini yorumlayabilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
8 | Tekelleşme ve oligopolleşme kavramlarını açıklayabilir, 1980’lerden sonra medyanın sahiplik yapısı, örgütlenmesi ve siyasi iktidarla olan ilişkilerini yorumlayabilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
9 | Küreselleşme sürecinde değişen gazetecilik pratiklerini analiz edebilir. | 1͵8͵10͵13 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
1 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 1 | 2 | 2 |
4 | Belge/bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
100 |