Slide background
Hizmetlerimiz

Hizmetlerimiz

Yazılım Destek Şube Müdürlüğü altındaki Birimlerimiz; 

Web ve Yazılım Destek Birimi

  • Üniversitemizin web sayfası ve diğer otomasyonlarda çıkan sorunları çözmek, yazılımsal olanları Bilgi İşlem Araştırma ve Uygulama Merkez Müdürlüğüne iletmek,
  • Üniversitemiz bünyesindeki fakülte, yüksekokul, enstitü ve idari birimlerin yazılımlarında çıkan sorunlar için teknik destek sağlamaktır.

SOME Birimi (Siber Olaylara Müdahale Birimi)

  • Kurumda bulunan Güvenlik Duvarını yönetmek,
  • Bilişim Sistemlerini oluşturan ağ altyapılarını, donanım, yazılım ve uygulamalara yapılan saldırı ve müdahaleler ile güvenlik açıklarının tespit edilip tüm bu işlemlerin raporlanması,
  • Amaç kurumun farkında olmadıkları güvenlik açıklarının kapatılması ve iyileştirilmesidir.
  • 11 Kasım 2013 tarihli ve 28818 sayılı Resmi Gazeteye göre bütün kurumlarda zorunlu olarak bulunması gereken bir birimdir. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131111-6.htm

Dokümantasyon ve Multimedia Birimi

  • Şu anda aktif değil

Üniversitemizde yeni yazılımlar, Bilgi İşlem Araştırma ve Uygulama Merkez Müdürlüğü (BAUM) tarafından yazılmaktadır. Programların destek hizmetleri ve yürütücülüğü Bilgi İşlem Daire Başkanlığı (BİDB) tarafından gerçekleştirilmektedir. Bilişim hizmetleri, BIDB ve BAUM tarafından koordineli şekilde yürütülmektedir. Bilişim ile ilgili sistem, network ve teknik servis hizmetleri BİDB tarafından sağlanırken, otomasyon geliştirme süreçleri BAUM tarafından gerçekleştirilmektedir. BAUM tarafından yazılan otomasyonlara Başkanlığımız Yazılım Hizmetleri Şube Müdürlüğü tarafından destek verilmektedir.

e-Kampus kapsamında değerlendirilen web sayfası herkesin kullanımına açık 16 adet otomasyonu barındırmaktadır. Bütün bu yazılımlar Merkezi Kimlik Sunucusu altında birleştirilmiş olup e-Posta sisteminde kullanılan "kullanıcı adı" ve "şifre" ile giriş yapılabilmektedir. Bununla birlikte Üniversitemiz genelinde toplamda 42 uygulama mevcuttur. Bu yazılımlar içerisinde Elektronik Belge Yönetim Sistemi (EBYS)* Üniversite dışından hazır alınmış bir program olup diğer bütün programlar Üniversite içerisinde yapılmıştır.

 

Web Sayfasında herkese açık uygulamalar (16 adet)

1-    Akademik Personel Bilgi Sistemi (APBS)

2-    Bilimsel Araştırma Projeleri Destek Sistemi (BAP)

3-    Bilimsel Etkinliklere Destek Sistemi (BEDS)

4-    Bilişim Malzeme Talep Sistemi

5-    Destek Sistemi (Ticket-OTRS)

6-    Elektronik Belge Yönetim Sistemi (EBYS)*

7-    Faaliyet Bilgi Sistemi (FBS)

8-    Kadro Talep Sistemi

9-    Kalite Yönetim Sistemi (KYS)

10- Kimlik Sunucusu (Mail Sistemi)

11- Kontenjan Bilgi Sistemi

12- Kurumsal İç Değerlendirme Bilgi Sistemi (KİDBİS)

13- Lisans Tanımlama Sistemi

14- Personel Bilgi Sistemi (PBS)

15- Web Sayfası Otomasyonu

16- VOIP Sunucusu

 

Web sayfasında olmayan, birimlere özel programlar (20 adet)

1-    Adres Etiket programı

2-    Analitik Harcama Programı

3-    Araç Bilgi Sistemi

4-    Beden Eğitimi Giriş Sınavı Sistemi

5-    Denizcilik Kalite Yönetim Sistemi

6-    Fotokopi/Yazıcı Takip Programı

7-    Güzel Sanatlar Sınav Programı

8-    Güzel Sanatlar ve Takı Online Başvuru Sistemi

9-    İş Sağlığı ve Güvenliği Arş. ve Uyg. Web Otomasyonu (MİSAM)

10-  İş Takip Programı

11-  İşçi Maaş Programı

12-  İşkur İşçi Maaş Programı

13-  Kartlı Geçiş Sistemi (KGS)

14-  Kitap Satış Sistemi

15-  Mediko Bilgi Sistemi

16-  MEİTAM Stok Takip Programı

17-  ÖYP Bütçe ve Harcama Takip Programı

18-  Sticker Takip Programı

19-  Takı Teknoloji Sınav Programı

20-  Toplantı Bilgi Sistemi

 

 Çalışmaları sürdürülen sistemler (6 adet)

1-    Bina Yönetim Sistemi

2-    Enstitü Süreç Takip Sistemi

3-    İdari Personel Bilgi Sistemi (İPBS)

4-    İMİD Taşınır ve Depo Yönetim Sistemi

5-    Öğrenci Mail Sistemi

6-    Sanal POS Uygulaması

 



Merkezi Kimlik Sunucusu Yazılımı

Üniversitemizde geliştirilmekte olan tüm yazılımların tek bir kimlik çatısı altında toplanması, mail sisteminde kullanılan “kullanıcı adı” ve “şifre” ile tüm diğer otomasyonlara giriş yapılmasına olanak tanıyan yazılımdır. Kimlik Sunucusunda şifre değiştirme işlemi SMS ile gelen doğrulama koduna bağlanmıştır.

Mail Sistemi

Üniversitemizde kullanılmakta olan mail sistemi yenilenerek "kullanıcı adı" ve "şifre" kimlik sunucusuna bağlanmıştır. Sisteme ilk girişte MERNİS doğrulaması yapılması ve kullanım politikasının onaylanması sağlanmıştır. Tüm birimlere ait kurumsal mailler açılarak isteyen birimlere mail grupları hizmeti verilmiştir.

Mail Sistemi özellikleri

●       Kullanıcı başına 10GB depolama alanı verilmiştir.

●       Drive özelliği sayesinde dokümanları saklama ve paylaşma özelliği sağlanmıştır.

●       Spam filtresi dolandırıcılık girişimlerine karşı aktif edilmiştir. 

●       Akıllı telefonlara kolay kurulum ve kullanım özelliği açılmıştır.

Dinamik Web Sayfası Portalı

Personel, birim, yetki ve akademik bilgilerin bağlı olduğu otomasyonlardan otomatik olarak güncellendiği ve yetkililerin dinamik olarak atandığı, yönetilebilir dinamik web portalıdır. Sistem, birimlerdeki kişileri Personel Otomasyonundan, Akademik kişilerin bilgilerini ve yayınlarını Akademik Personel Bilgi Sisteminden (APBS) otomatik çekmektedir.

APBS - Akademik Personel Bilgi Sistemi

Akademik personelin yaptığı yayınlar, makaleler, katıldığı kongre, konferans, çalıştay ve benzeri çalışmaların arşivlenmesini sağlayan bir uygulamadır. Bilgiler girildikten sonra, Mersin Üniversitesi şablonunda özgeçmişler oluşturulmakta ve ayrıca bu bilgiler üniversite dinamik web portalı tarafından canlı olarak gösterilmektedir. Sistem Akademik Teşvik Ödeneği puanlamasını girilen bilgiler üzerinden hesaplayabilmektedir.

BAP - Bilimsel Araştırma Projeleri Sistemi

Bilimsel Araştırma Projeleri Birimine yapılan proje başvurularının süreçlerini takip etmek için geliştirilmiştir. Proje başvurusu, hakem ataması, hakem değerlendirmesi, komisyon değerlendirmesi, proje onay/ret/revizyon süreçleri, proje kabulü sonrası avans, satın alma, proje raporu girişleri, proje kapatma ve benzeri süreçler takip edilebilmektedir.

BEDS - Bilimsel Etkinliklere Destek Sistemi

Akademik personelin bilimsel etkinliklere katılmak için görevlendirme taleplerini denetlemek üzere geliştirilmiştir. Yolluksuz ve gündeliksiz olarak yurtiçi/yurtdışı akademik çalışma ve görevlendirme talepleri bu sistem üzerinden yürütülmektedir.

BEKAP- Bilimsel Etkinliklere Katılım Desteği Sistemi

Üniversitemiz akademik personellerinin yurtiçi/yurtdışı bilimsel etkinliklere yolluklu ve katılım ücretli görevlendirme başvurusu, değerlendirilmesi, yürütülmesi ve denetlenmesi işlemleri için geliştirilmiştir.

DDB - Akademik Metin Dil Destek Sistemi

Üniversite personelimizin dergi veya kurumlarda yayınlanmak üzere yazmış olduğu yabancı dildeki akademik metinlerin sistem içerisinde kayıtlı bulunan ilgili dil uzmanları tarafından değerlendirmesinin sistematik olarak yürütülmesi için geliştirilmiştir.

Kurumsal Hafıza

Kurumsal hafıza için Kurumsal Kod Ağacı Sunucusu etkinleştirilmiştir. BAUM tarafından geliştirilen tüm yazılımlar bu sunucu üzerindedir. Geriye dönük tüm kod geliştirmelerine ulaşmak mümkündür. Ayrıca BİDB ve BAUM birimlerine alınan depolama (storage) cihazı ile 2015 yılından sonraki tüm çalışmalar kayıt altındadır. 

Kadro Talep Sistemi

Akademik birimlerin, kadro ihtiyaçlarını talep ve takip edebilmeleri için geliştirilmiştir. Rektörlük Makamında biriken evrak üzerindeki kadro talepleri, otomasyona taşınarak istatiksel yaklaşımın sağlanması ve veri kaybının önüne geçilmesi sağlanmıştır. Kadro talep etmeye yetkili merciler, sistem üzerinden taleplerini ve ilan koşulları girişini yapmakta, talepler Rektörlük Oluruna sunulmaktadır.

Kontenjan Talep Sistemi

Lisansüstü programların kontenjan ilanları için talep öneri, uygunluk ve ilan süreçlerini takip etmek için geliştirilmiştir. Sonraki sürümünde ön lisans ve lisans programlarının kontenjan talep ve takip süreçleri de eklenecektir. Kontenjan ilanlarında, ilan şartları başvuru koşulları, mülakat tarihi ve benzer süreçler anabilim dalı başkanı tarafından girilmekte, enstitü müdürü tarafından kontrol edilerek, Rektörlük Onayından sonra ilan sürecine kadar tamamı otomasyon üzerinden yürütülmektedir.

Enstitü Süreç Takip Sistemi

Enstitü bünyesinde gerçekleştirilecek seminer, tez süreçlerinin takibi için geliştirilmiş olan yazılımdır.

İdari Personel Bilgi Sistemi

Üniversitemiz akademik birimlerine görevlendirilecek idari personel ihtiyacını belirleyerek, ellerindeki idari personelin bu pozisyonlara yerleştirilmesini sağlamak için geliştirilmiştir. Bu yazılım ile birimdeki fazla personel tespit edilebildiği gibi belirlenen pozisyonlara personel atanamadığı durumlarda da personel ihtiyacının varlığı da tespit edilebilmektedir.

Destek Sistemi (Ticket-OTRS)

Üniversite içi tüm kullanıcılar sisteme girerek sorunları için çevrimiçi olarak destek talep edebilmektedir. Açılan biletler birimlere dağılımı yapılarak sistem üzerinden dönüş yapılmakta ve bildirilen sorunlar çözülmektedir. Tüm destek talepleri kayıt altına alınmaktadır. Yaklaşık 4 yılda gelen destek talebi 14.000 üzerindedir.

SMS Bilgilendirme Servisi

SMS servisi Üniversite içi isteyen birimlere dağıtılmıştır. Artık birimler kendi  bildirimlerini bağımsız olarak SMS aracılığıyla iletebilmektedir.

Lisans Sistemi

Windows ve Ofis yazılımları Lisans sistemi üzerinden lisanslanmaktadır. Üniversite içine açık sistemden tüm bilgisayarlarımız faydalanmaktadır.

Merkezi Antivirüs Sistemi

Antivirüs sunucusu kurularak tüm kullanıcılarımıza bu hizmet açılmış olup, Lisans Sistemi üzerinden hizmet vermektedir.

Yoklama ve HGS Sistemleri

Üniversite ana kapılarına ve Hastane tarafına HGS Sistemi kurulmuştur. Araçların üzerinde olan karayolları HGS etiketi kimlik kartlarıyla eşleştirilmiştir.

14 binanın girişine yoklama sistemi kurulmuştur. Personel giriş/çıkışları sistem üzerinden kimlik kartları ile yapılmaktadır.

EduRoam Sistemi

Üniversitemiz EduRoam Federasyon Entegrasyonuna bağlanmıştır. Bütün personel ve öğrencilerimiz mail için kullandıkları “kullanıcı adı” ve “şifre” ile tüm Türkiye, Avrupa ve Amerika’da EduRoam Federasyonuna üye üniversitelerde kablosuz bağlantılarından faydalanabilir hale gelmiştir.

MEÜ Hastanesi Web Portalı

Tıp Fakültesi Hastanesinde kullanılan web sayfasıdır. Personel, birim, yetki ve akademik bilgilerin bağlı olduğu otomasyonlardan otomatik olarak güncellendiği ve yetkililerin dinamik olarak atandığı, yönetilebilir dinamik web portalıdır. Hastalara ait sonuçlar da bu web sayfasından öğrenilebilmektedir.

MEÜ Diş Hastanesi Web Portalı

Diş Hekimliği Fakültesi tarafından kullanılmaktadır. Personel, birim, yetki ve akademik bilgilerin bağlı olduğu otomasyonlardan otomatik olarak güncellendiği ve yetkililerin dinamik olarak atandığı, yönetilebilir dinamik web portalıdır.

MEÜ Tanıtım Portalı

Üniversite tercihleri döneminde Üniversitemizin akademik, sosyal ve kültürel alan ve olanaklarının tanıtımında kullanılan web portalıdır.

VOIP Sistemi

Üniversite içi VOIP ses hizmeti kurulmuştur. Dijital telefonlar kullanılmaya başlanmıştır. Üniversite içinde kullanılan Analog santral ile entegrasyon sağlanmıştır. Bu sayede cep telefonlarından iç hatlarla görüşme yapılması mümkün hale gelmiştir.

Uluslararası Öğrenci Ofisi

Yabancı uyruklu öğrencilerin tercih, yerleştirme ve kayıt işlemleri ile ilgili bilgilendirme portalıdır.

 Depo Stok Yönetimi

Depo Stok yazılımı faaliyete geçirilmiştir. Bu sayede depoda bulunan tüm malzemelerin kime verildiğinin ve kalan malzemelerin sayısı görülmektedir. Şu anda 9 depo bu yazılımdan faydalanmaktadır.

Personel Takip Otomasyonu

Personel Takip Otomasyonu web sayfasıyla entegre hale getirilmiş olup akademik, idari ve diğer personeller otomatik olarak yansıtılmaktadır. Yeni personel başladığında veya ayrıldığında otomatik olarak web sayfasına yansımaktadır. Ayrıca herhangi bir birimin yetkilileri örneğin müdür, müdür yardımcısı, yönetim kurulu vb. bütün idari görevler personel programından web sayfasına aktarılmaktadır. Bu sayede herhangi bir birimde idari görev değişiminde web sayfasında manuel değişiklik yapmaya gerek kalmadan otomatik olarak değişiklik yapılmaktadır.

Personel Takip Otomasyonu ile öğrenci işleri programı entegrasyonu sağlanmıştır. ek ders formları için personelin izin, yurt içi görevlendirme, yurt dışı görevlendirme vb. gibi bilgileri gönderilmekte ve akademik personelin unvan vb. bilgileri değiştiğinde yansıtılmaktadır. Ayrıca birim yöneticilerinde yapılan değişikliklerde web servisler aracılığıyla aktarılmaktadır.

Personel Takip Otomasyonu ile hitap sistemi arasında entegrasyon sağlanmıştır. Hitap sistemi sosyal güvenlik kurumu tarafından geliştirilen bir sistem olup akademik ve idari personelin çeşitli bilgilerinin mevcut olduğu bir yapıya sahiptir. Personel programımıza girilen hizmet belgesi, askerlik, unvan bilgileri, eğitim bilgileri, sigorta hizmet bilgileri vb. bilgiler gün sonunda otomatik olarak web servisler aracılığıyla hitap sistemine gönderilmektedir. Ayrıca nakil olarak kuruma gelen personel otomatik olarak personel takip sistemiyle hitap sistemimize aktarılmaktadır. Ayrıca yeni başlayan veya ayrılan personel yine sistem üzerinden otomatik olarak aktarılmaktadır. Bu işlerin personel takip otomasyonu üzerinden yapılması birimlerde oluşacak iş yükünü ve zaman kaybını önlemiş olmaktadır.

Personel takip Otomasyonunda personelin kullandığı bölümde yenilemeler yapılmakta olup personel artık yıllık izin bilgilerini, mazeret izin bilgilerini ve rapor bilgilerini detaylı olarak kendi bölümünden takip edebilmektedir. Ayrıca hizmet belgesi bölümünde yapılan yenilikle artık hizmet belgesini hitaba uygun bir şeklide işe başladığı günden günümüze kadar detaylı olarak görebilmektedir.

ÖYP Bilgi Sistemi

ÖYP sistemiyle üniversitemize gelen araştırma görevlilerin bilgilerinin takip edildiği sistemdir. YÖK tarafından kendilerine verilen bütçenin harcama takibi yapılmaktadır. ÖYP ile gelen kişiler seyahat, satın alma gibi taleplerini sistem üzerinden yaparken bu taleplerin onaylanmasını ve takibini ise ÖYP birimi yapmaktadır. Detaylı raporlama olanağı sunan sistem ÖYP biriminde oluşan sıkıntıların çözümü için olmuştur.

Bilişim Talep Sistemi

Üniversitemiz personellerinin bilgisayar, yazılım vb. taleplerini yaptığı sistemdir. Bu taleplerin yönetildiği bir admin yapısına sahiptir. Gelen talepler değerlendirildikten sonra sistem üzerinden kabul veya red edilmektedir. Çeşitli raporlama yapısına sahiptir.

Sticker Bilgi Sistemi

Araçlara verilen stickerların takibinde kullanılan sistem BİDB ve Özel Güvenlik Birimi tarafından kullanılmaktadır. Akademik, idari, öğrenci ve benzer türlere göre verilen stickerların plaka, ruhsat, sürücü bilgisi gibi bilgilerinin tutulduğu; detaylı aramaya olanak veren bir sistemdir.

Yazıcı Bilgi Sistemi

BİDB tarafından geliştirilen yazılımda Üniversitemizde bulunan tüm yazıcıların detaylı bilgileri takip edilebilmektedir.

Yetenek Sınavı Online Başvuru Sistemi

Güzel Sanatlar Fakültesi ve Takı Teknolojisi Yüksekokulu için hazırlanan bu sistemde yetenek sınavına başvuru yapacak kişilerin başvurularını çevrimiçi olarak yaptığı, gerekli bilgi ve belgeleri çevrimiçi olarak yükleyebildikleri bir sistemdir. Kayıt görevlisi birimler ve personeller ile başvuru sahipleri açısından çoğunlukla sorun oluşturan evrakların başvuru aşamasında elden teslim edilmesi zorunluluğu bu sistemle ortadan kaldırılmış olmaktadır.

Misafirhane ve Konuk Evi Web Sayfaları

Misafirhane ve Konuk Evinin tanıtımının yapıldığı ve rezervasyon işlemlerinin yapıldığı sayfalardır.

MİSAM Web Sayfası

İş sağlığı ve güvenliği için hazırlanan bu sayfada iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili tanıtım bilgilerinin, dokümanların, çeşitli formların detaylı olarak bulunduğu sayfadır.

Temel eğitimler bölümünde yüklü videolar izlendikten sonra sertifika otomatik olarak üretilmektedir. Personel ve öğrenciler sisteme @mersin.edu.tr uzantılı e-posta kullanıcı adları ve şifreleri ile girebilmektedir. Eğitim videoları izlenme süreleri otomatik olarak kontrol edilmekte olup videolar izlenmeden sertifika üretimi yapılamamaktadır.

KİDBİS Bilgi Sistemi

ADEK Bilgi Sistemi olarak kullanılan sistem yenilenerek KİDBİS Bilgi Sistemi haline getirilmiştir. Kurumsal İç Değerlendirme Raporları, Performans gösterge girişleri ve takibi gibi işlemlerin yapılmasına olanak sağlamaktadır.

 

Yapılacak Hizmetler

-       Felaket Kurtarma Senaryoları (Yangın, Deprem, Siber veya Fiziksel Saldırı…)

-       ISO-27001 Bilgi Güvenliği standardına uygun güvenlik önlemlerinin alınması.   


YAZILIM GELİŞTİRME METODOLOJİLERİMİZ VE YAŞAM DÖNGÜSÜ

Yazılım geliştirme yaşam döngüsü, yazılımın üretim aşaması ve kullanım süreci boyunca geçirdiği tüm aşamaları ifade eder. Yazılım, üretildiği aşamadan itibaren, işlevsellik ve gereksinimler doğrultusunda sürekli olarak değişir. Bu değişiklikler yazılımın genişlemesine yol açar. Bu nedenle yazılım geliştirme süreci, doğrusal olmayan bir döngüsel yapıdadır ve herhangi bir aşamada geriye dönmek mümkündür.

Yazılım yaşam döngüsünün temel aşamaları şunlardır:

  • Planlama: Proje planının oluşturulması, fizibilite çalışmaları, insan kaynakları ve donanım ihtiyaçlarının belirlenmesi.
  • Analiz: Var olan sistemlerin incelenmesi, yazılım gereksinimlerinin ve işleyişteki temel sorunların belirlenmesi.
  • Tasarım: Analiz aşamasında belirlenen gereksinimlere uygun yazılımın temel yapısının oluşturulması.
  • Üretim: Yazılım bileşenlerinin geliştirilmesi, test edilmesi ve kurulumlarının yapılması.
  • Bakım: Yazılım teslim edildikten sonra hata düzeltmeleri, yeni eklentiler, iyileştirmeler ve güncellemeler yapılması.

GELİŞTİRME YÖNTEMLERİ

Yazılım geliştirme faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi için doğru metodolojilerin seçilmesi büyük önem taşır. Bu metodolojiler, yazılımın emniyetli, doğru, anlaşılır, test edilebilir ve bakım yapılabilir olmasını sağlar.

Farklı yazılım geliştirme modelleri bulunmaktadır. Bu modeller, yazılım geliştirme sürecinin nasıl gerçekleştirileceğine dair rehberlik eder. Öne çıkan yazılım geliştirme modelleri şunlardır:

  • Gelişigüzel Geliştirme
  • Barok Modeli
  • Şelale (Waterfall) Modeli
  • Helezonik (Spiral) Model
  • Arttırımsal (Incremental) Geliştirme Modeli
  • Döngüsel Model
  • Çevik (Agile) Yazılım Geliştirme Metotları

Bimetri olarak, Arttırımsal (Incremental) Geliştirme Modelini tercih etmekteyiz. Bu modelde yazılım, küçük parçalara ayrılarak döngüsel olarak geliştirilir. Her döngüde yazılıma yeni işlevler eklenir ve her döngü sonunda belirli çıktılar elde edilir. Bu model, yazılım geliştirmede esneklik sağlayarak, projenin başlangıcında belirsiz olan gereksinimlerin zamanla netleşmesine olanak tanır.


YAZILIM GELİŞTİRME FAALİYETLERİ

Proje Planlama ve Gözetim
Yazılım geliştirme sürecinde yapılan temel planlama ve gözden geçirme faaliyetleri şunlardır:

  • Yazılım geliştirme planlaması
  • Yazılım konfigürasyon öğesi test planlaması
  • Sistem test planlaması
  • Yazılım kurulum planlaması
  • Yazılım geçiş planlaması
  • Yönetimsel gözden geçirme ve takip plan güncellemeleri

Bu aşama sonunda, aşağıdaki dökümanlar hazırlanır ve müşterilerle paylaşılır:

  • Yazılım Geliştirme Planı (SDP)
  • Sistem Test Planı (SyTP)
  • Yazılım Test Planı (STP)
  • Yazılım Kurulum Planı (SIP)

Yazılım Geliştirme Ortamının Kurulması
Proje kapsamında kullanılacak yazılım geliştirme ortamı (IDE) seçilir. Eclipse tabanlı bir IDE, tercihen Linux işletim sistemi üzerinde çalışabilecek şekilde belirlenir. Ayrıca, yazılım testi için uygun birim testi çerçevesi (Embedded Unit Testing Framework) entegre edilir.

Sistem Gereksinim Analizi
Bu aşamada proje ekibi, sistem gereksinimlerini belirler, kapsam içi ve dışı gereksinimler tanımlanır, iş kuralları ve arayüzler belirlenir. Ayrıca, mantıksal veri modellemesi yapılır ve iş gereksinimleri ile uyumlu hale getirilir.

Sistem Tasarımı
Sistemin genel tasarımı yapılır ve mimari kararlar verilir. Bu aşama sonunda, Sistem Alt sistem Tasarım Tanımı (SSDD) dökümanı hazırlanır.

Yazılım Gereksinim Analizi ve Tasarımı
Bu aşama, yazılım gereksinimlerinin detaylandırılmasını, modüller ve alt modüller için gereksinimlerin belirlenmesini içerir. Yazılım Tasarım Tanımı (SDD) dökümanı oluşturulur.

Yazılımın Gerçekleştirilmesi ve Testler
Yazılım geliştirilirken, sürekli entegrasyon (CI) yaklaşımı kullanılır. Kod üzerindeki her değişiklik, tüm sistemin düzgün çalıştığını ve yapılan değişikliklerin sisteme zarar vermediğini kontrol etmek için test edilir. Bu testler, birim testleri ve entegre testlerden oluşur.

Yazılım Entegrasyonu ve Testleri
Bu aşamada, yazılım bileşenlerinin entegrasyonu gerçekleştirilir ve bu entegrasyon testleri yapılır. Başarılı testler sonrasında, yazılım sistem entegrasyon testine tabi tutulur.

Sistem Entegrasyonu ve Testler
Tüm yazılım bileşenleri, sistemin bir parçası olarak birlikte çalışacak şekilde test edilir.

Yazılımın Kullanıma Hazırlanması
Yazılım tüm testlerden başarıyla geçtiğinde, sürüm değişiklikleri gözden geçirilir ve kullanıcı eğitimi, dökümantasyonları hazırlanarak yazılım devreye alınır.


SÜRÜM NUMARALANDIRMA ŞEMASI

Yazılım sürümleri şu şekilde numaralandırılır:

  • Major: Yazılımda köklü değişiklikler yapıldığında artırılır.
  • Minor: Yeni özellikler eklendiğinde artırılır.
  • Micro: Küçük hata düzeltmeleri veya önemsiz değişiklikler yapıldığında artırılır.

Ek etiketler:

  • M (Milestone): Değişiklikler bir sonraki sürüme kadar güncellenebilir.
  • RC (Release Candidate): Yeni özellikler eklenemez veya çıkarılamaz, sürüm odaklanmıştır.
  • GA (General Availability): Yazılımın kararlı sürümüdür ve üretim ortamına yüklenebilir.
  • Örnek: 2.0.0-M1 -> 2.0.0-RC1 -> 2.0.0 -> 2.1.0-M1