Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

İLETİŞİM TARİHİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT114 Bahar 4 0 4 4
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Anıl Dal
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu derste iletişim, mesaj, haber, bilgi, haberleşme, sözlü ve yazılı kültür, kitle iletişim araçları, medya, yeni medya gibi kavramlar iletişim yaklaşımı içinden ve bu kavramlarla ilişkili olay ve olgular, toplumsal ve tarihsel bağlamları etrafında değerlendirilecektir.
İçeriği İletişim yaklaşımı perspektifinden tarih, sözden yazıya geçiş, yazının kayıt altına alındığı araçlar-ortamlar, ilk haberleşme sistemleri, ulaştırma ve iletişim, gazeteciliğin doğuşu, endüstri devrimi ve modern zamanların iletişim düzeni bu dersin içeriğini oluşturur.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İletişim yöntem ve teknolojilerinin gelişmesi hakkında tarihsel bir perspektif geliştirebilir.
2 Antik dönemden başlayarak sosyoekonomik koşullar ve medyanın gelişimi arasında ilişki kurabilir.
3 Baskı makinesi gibi iletişimde devrim yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını tanımlayabilir.
4 Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okuryazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi tanımlayabilir.
5 Baskı makinesi, telgraf, telefon ve fotoğrafın icadı gibi teknolojik gelişmelerin kitle iletişim gelişimindeki rolünü tartışabilir.
6 Teknolojik gelişmelerin politik sistem üstündeki etkilerini analiz edebilir.
7 İletişim teknolojilerindeki gelişmelerin tarihsel süreç içinde toplumun sosyal ve kültürel yapısı üzerindeki etkilerini analiz edebilir.
8 Dünyanın yeni haber ve iletişim düzenini yorumlayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dünyanın yeni haber ve iletişim düzenini yorumlayabilir. Anlatım, tartışma
2 Yazını icadı Anlatım, tartışma
3 Ortaçağda iletişim Anlatım, tartışma
4 Baskı makinesinin icadı Anlatım, tartışma
5 Okuryazar kitlenin oluşumu Anlatım, tartışma
6 Gazetecilik ve gazetenin ortaya çıkışı Anlatım, tartışma
7 Elektriğin ve telefonun icadı Anlatım, tartışma
8 Ara sınav
9 Görsel dönem: Basında fotoğraf kullanımı Anlatım, tartışma
10 Radyo günleri Anlatım, tartışma
11 Televizyon Anlatım, tartışma
12 Internet teknolojisi Anlatım, tartışma
13 Basında reklam olgusu Anlatım, tartışma
14 Yeni Dünya Haber ve İletişim Düzeni Anlatım, tartışma
15 Genel Değerlendirme Dönem projesi sunumu
16 Son Sınav Dönem projesi sunumu

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Okumanın Tarihi Alberto MANGUEL (2004) Okumanın Tarihi, İstanbul: YKY. Referans
2 Bilgi Toplumunun Tarihi Armand MATTELART (2004). Bilgi Toplumunun Tarihi Halime Yücel Altınel (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. Referans
3 Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi Jean-Noel JEANNENEY (1998) Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, YKY, İst. Referans
4 Medya, İktidar, İdeoloji Mehmet KÜÇÜK (1994), Medya, İktidar, İdeoloji, Ankara: Ark Yayınları. Önerilen Kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İletişim yöntem ve teknolojilerinin gelişmesi hakkında tarihsel bir perspektif geliştirebilir. 11͵13͵17 1͵2
2 Antik dönemden başlayarak sosyoekonomik koşullar ve medyanın gelişimi arasında ilişki kurabilir. 11͵13͵17 1͵2
3 Baskı makinesi gibi iletişimde devrim yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını tanımlayabilir. 11͵13͵17͵18 1͵2
4 Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okuryazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi tanımlayabilir. 11͵13͵14͵17͵18 1͵2
5 Baskı makinesi, telgraf, telefon ve fotoğrafın icadı gibi teknolojik gelişmelerin kitle iletişim gelişimindeki rolünü tartışabilir. 11͵13͵17͵18 1͵2
6 Teknolojik gelişmelerin politik sistem üstündeki etkilerini analiz edebilir. 11͵13͵14͵17 1͵2
7 İletişim teknolojilerindeki gelişmelerin tarihsel süreç içinde toplumun sosyal ve kültürel yapısı üzerindeki etkilerini analiz edebilir. 11͵13͵17͵18 1͵2
8 Dünyanın yeni haber ve iletişim düzenini yorumlayabilir. 11͵13͵14͵17͵18 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 4 56
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 4 4
15 Son Sınav 1 5 5
100