Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

İLETİŞİM SOSYOLOJİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT306 Bahar 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. Aslıhan Ardıç Çobaner
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı İletişim Sosyolojisi dersinin amacı, medyaya dair sosyolojik kuramları incelemek, medya toplum ilişkisini anlamak, öğrencilere medyaya ilişkin sosyolojik bir bakış açısı kazandırmaktır.
İçeriği Bu ders, kitle iletişim sistemlerinin içinde varolduğu toplumsal yapılarla ilişkisinin sosyolojik, kültürel ve iletişimsel bağlamlar içine yerleştirilmesine yöneliktir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 İletişim süreçleri içerisindeki birey, grup ve toplulukların yapısının, süreçlere etkisini tanıyabilir
2 Kitlelere yönelik yayın yapan araçların varolması için gerekli koşulları tanımlayabilir
3 Medya sistemlerinin, farklı toplumlardaki farklı etkilerini çözümleyebilir
4 Medyanın toplumsal yapı ile etkileşiminden kaynaklanan etkilerin farklılıklarını ayırt edebilir
5 Medyanın demokratik işlevi ve siyasal etkilerini tanıyabilir
6 Medyanın eğlendirme işlevi ve boş zaman üzerindeki etkilerini tanımlayabilir
7 Medyanın ekonomik etkilerini ve kapitalist toplumsal formasyon üzerindeki etkilerini tanıyabilir
8 Medya içeriklerinin endüstriyel kalıplar tarafından nasıl belli işlevlere göre yapılandırıldığı çözümleyebilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse giriş ve ders hakkında genel bilgiler Anlatım, Tartışma
2 Günümüz haber üretim pratiklerini tartışmaya açma ve öğrencilerin önemli gördükleri sorunları sınıf ortamında dillendirmeleri Anlatım, Tartışma
3 Medya ve toplum ilişkisini anlamak için çerçeve çizilmesi Anlatım, Tartışma
4 Sözlü yazılı ve görsel kültürde insan ve toplumun konumlarının tartışılması Anlatım, Tartışma
5 Liberal basın anlayışının öncülleri olan kuramların anlatılması ve tartışılması Anlatım, Tartışma
6 Basın özgürlüğü kavramının tartışılıp sorgulanması Anlatım, Tartışma
7 Siyaset ve haber medyası arasındaki ilişkiyi nasıl düşünmeliyiz konusunda bir çerçeve oluşturma Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 İletişim sosyolojisi alanında ortaya çıkan belli başlı kuramlara genel bir bakış Anlatım, Tartışma
10 Haber üretimi konusunda yapılan çalışmaların anlatılması Anlatım, Tartışma
11 Haber, gerçeklik ve temsil sorununun tartışılması Anlatım, Tartışma
12 Haber metinlerine eleştirel bir bakış geliştirme amacı ile dil ve ideoloji konularının tartışılması Anlatım, Tartışma
13 Haber metinlerinde egemen söylemlerin inşası sürecinin örneklerle tartışılması Anlatım, Tartışma
14 Haberin okunması, anlamlandırılması ve bilişsel anımsama süreçlerinde yapılan araştırmaların anlatılması Anlatım, Tartışma
15 Genel tekrar ve tartışma Anlatım, Tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
9 Dursun, Çiler (2001), TV Haberlerinde İdeoloji, Ankara: İmge Yayınevi
8 Maigret, Eric (2012), Medya ve İletişim Sosyolojisi, İstanbul: İletişim Yayınları.
1 Dursun, Çiler (2004), Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi, Ankara: Elips Yayınevi.
7 İnal, Ayşe (1996), Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
2 Fejes, Fred (1994), “Eleştirel Kitle iletişimi Araştırması ve Medya Etkileri: Yokolan İzleyici Sorunu”, Medya, İktidar İdeoloji içinde, Çev. M. Küçük, Ankara: Ark Yayınevi.
3 Hackett, Robert (1998), “Bir Paradigmanın Önemini Yitirişi: Haber Medyası Çalışmalarında Yanlılık ve Nesnellik”, Çev. A. İnal, İlef Yıllık 1997-1998.
4 İnal, Ayşe (1993), “Haber Üretim Sürecine İki Farklı Yaklaşım”, İlef Yıllık 8
5 İnal, Ayşe (1994), “Haber Metinlerine Eleştirel bir Bakış: Temel Sorunlar ve Örnek Çalışmalar”, İlef Yıllık ‘94
6 İnal, Ayşe (1995), “Yazılı Basın Haberlerinde Yapısal Yanlılık Sorunu”, Toplum ve Bilim, 1995 Güz

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 İletişim süreçleri içerisindeki birey, grup ve toplulukların yapısının, süreçlere etkisini tanıyabilir 1͵3͵8͵10͵17 1͵2
2 Kitlelere yönelik yayın yapan araçların varolması için gerekli koşulları tanımlayabilir 1͵3͵10͵17 1͵2
3 Medya sistemlerinin, farklı toplumlardaki farklı etkilerini çözümleyebilir 1͵3͵10 1͵2
4 Medyanın toplumsal yapı ile etkileşiminden kaynaklanan etkilerin farklılıklarını ayırt edebilir 1͵3͵8͵11 1͵2
5 Medyanın demokratik işlevi ve siyasal etkilerini tanıyabilir 1͵4͵8͵10͵11 1͵2
6 Medyanın eğlendirme işlevi ve boş zaman üzerindeki etkilerini tanımlayabilir 8͵10͵11͵13 1͵2
7 Medyanın ekonomik etkilerini ve kapitalist toplumsal formasyon üzerindeki etkilerini tanıyabilir 8͵10͵11͵13 1͵2
8 Medya içeriklerinin endüstriyel kalıplar tarafından nasıl belli işlevlere göre yapılandırıldığı çözümleyebilir 8͵10͵11͵13 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 4 4
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 14 1 14
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 1 5 5
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
15 Son Sınav 1 2 2
75