Ders Bilgileri
İLETİŞİM SOSYOLOJİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GZT306 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. Aslıhan Ardıç Çobaner |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | İletişim Sosyolojisi dersinin amacı, medyaya dair sosyolojik kuramları incelemek, medya toplum ilişkisini anlamak, öğrencilere medyaya ilişkin sosyolojik bir bakış açısı kazandırmaktır. |
İçeriği | Bu ders, kitle iletişim sistemlerinin içinde varolduğu toplumsal yapılarla ilişkisinin sosyolojik, kültürel ve iletişimsel bağlamlar içine yerleştirilmesine yöneliktir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | İletişim süreçleri içerisindeki birey, grup ve toplulukların yapısının, süreçlere etkisini tanıyabilir |
2 | Kitlelere yönelik yayın yapan araçların varolması için gerekli koşulları tanımlayabilir |
3 | Medya sistemlerinin, farklı toplumlardaki farklı etkilerini çözümleyebilir |
4 | Medyanın toplumsal yapı ile etkileşiminden kaynaklanan etkilerin farklılıklarını ayırt edebilir |
5 | Medyanın demokratik işlevi ve siyasal etkilerini tanıyabilir |
6 | Medyanın eğlendirme işlevi ve boş zaman üzerindeki etkilerini tanımlayabilir |
7 | Medyanın ekonomik etkilerini ve kapitalist toplumsal formasyon üzerindeki etkilerini tanıyabilir |
8 | Medya içeriklerinin endüstriyel kalıplar tarafından nasıl belli işlevlere göre yapılandırıldığı çözümleyebilir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Derse giriş ve ders hakkında genel bilgiler | Anlatım, Tartışma |
2 | Günümüz haber üretim pratiklerini tartışmaya açma ve öğrencilerin önemli gördükleri sorunları sınıf ortamında dillendirmeleri | Anlatım, Tartışma |
3 | Medya ve toplum ilişkisini anlamak için çerçeve çizilmesi | Anlatım, Tartışma |
4 | Sözlü yazılı ve görsel kültürde insan ve toplumun konumlarının tartışılması | Anlatım, Tartışma |
5 | Liberal basın anlayışının öncülleri olan kuramların anlatılması ve tartışılması | Anlatım, Tartışma |
6 | Basın özgürlüğü kavramının tartışılıp sorgulanması | Anlatım, Tartışma |
7 | Siyaset ve haber medyası arasındaki ilişkiyi nasıl düşünmeliyiz konusunda bir çerçeve oluşturma | Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İletişim sosyolojisi alanında ortaya çıkan belli başlı kuramlara genel bir bakış | Anlatım, Tartışma |
10 | Haber üretimi konusunda yapılan çalışmaların anlatılması | Anlatım, Tartışma |
11 | Haber, gerçeklik ve temsil sorununun tartışılması | Anlatım, Tartışma |
12 | Haber metinlerine eleştirel bir bakış geliştirme amacı ile dil ve ideoloji konularının tartışılması | Anlatım, Tartışma |
13 | Haber metinlerinde egemen söylemlerin inşası sürecinin örneklerle tartışılması | Anlatım, Tartışma |
14 | Haberin okunması, anlamlandırılması ve bilişsel anımsama süreçlerinde yapılan araştırmaların anlatılması | Anlatım, Tartışma |
15 | Genel tekrar ve tartışma | Anlatım, Tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
9 | Dursun, Çiler (2001), TV Haberlerinde İdeoloji, Ankara: İmge Yayınevi | ||
8 | Maigret, Eric (2012), Medya ve İletişim Sosyolojisi, İstanbul: İletişim Yayınları. | ||
1 | Dursun, Çiler (2004), Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi, Ankara: Elips Yayınevi. | ||
7 | İnal, Ayşe (1996), Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları. | ||
2 | Fejes, Fred (1994), “Eleştirel Kitle iletişimi Araştırması ve Medya Etkileri: Yokolan İzleyici Sorunu”, Medya, İktidar İdeoloji içinde, Çev. M. Küçük, Ankara: Ark Yayınevi. | ||
3 | Hackett, Robert (1998), “Bir Paradigmanın Önemini Yitirişi: Haber Medyası Çalışmalarında Yanlılık ve Nesnellik”, Çev. A. İnal, İlef Yıllık 1997-1998. | ||
4 | İnal, Ayşe (1993), “Haber Üretim Sürecine İki Farklı Yaklaşım”, İlef Yıllık 8 | ||
5 | İnal, Ayşe (1994), “Haber Metinlerine Eleştirel bir Bakış: Temel Sorunlar ve Örnek Çalışmalar”, İlef Yıllık ‘94 | ||
6 | İnal, Ayşe (1995), “Yazılı Basın Haberlerinde Yapısal Yanlılık Sorunu”, Toplum ve Bilim, 1995 Güz |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | İletişim süreçleri içerisindeki birey, grup ve toplulukların yapısının, süreçlere etkisini tanıyabilir | 1͵3͵8͵10͵17 | 1͵2 |
2 | Kitlelere yönelik yayın yapan araçların varolması için gerekli koşulları tanımlayabilir | 1͵3͵10͵17 | 1͵2 |
3 | Medya sistemlerinin, farklı toplumlardaki farklı etkilerini çözümleyebilir | 1͵3͵10 | 1͵2 |
4 | Medyanın toplumsal yapı ile etkileşiminden kaynaklanan etkilerin farklılıklarını ayırt edebilir | 1͵3͵8͵11 | 1͵2 |
5 | Medyanın demokratik işlevi ve siyasal etkilerini tanıyabilir | 1͵4͵8͵10͵11 | 1͵2 |
6 | Medyanın eğlendirme işlevi ve boş zaman üzerindeki etkilerini tanımlayabilir | 8͵10͵11͵13 | 1͵2 |
7 | Medyanın ekonomik etkilerini ve kapitalist toplumsal formasyon üzerindeki etkilerini tanıyabilir | 8͵10͵11͵13 | 1͵2 |
8 | Medya içeriklerinin endüstriyel kalıplar tarafından nasıl belli işlevlere göre yapılandırıldığı çözümleyebilir | 8͵10͵11͵13 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 14 | 1 | 14 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 1 | 5 | 5 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
75 |