Ders Bilgileri
ALTERNATİF MEDYA | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GZT402 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 6 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Taylan |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Dersin temel amacı, ana akım medyanın ekonomik ve siyasi iktidar odaklarıyla kurduğu çıkar ilişkisi bağlamında neden olduğu hak ihlallerine karşı çözüm yollarını öğrencilere öğretmektir. Bu doğrultuda öğrencilere, ana akım medyanın sorunlu yapısına karşı nasıl bir alternatif gazetecilik pratiği oluşturulabilir sorusuna yanıt verebilecek bir donanım kazandırmak hedeflenmiştir. |
İçeriği | Bu derste, yerleşik ve kurumsallaşmış siyaseti reddeden veya ona meydan okuyan iletişim uzamı olarak alternatif medya kavramı ele alınmaktadır. Derste, kuramsal ve pratik boyutuyla ana akım medyanın ayrımcı, dışlayıcı ve eşitsiz yayın politikasına karşı alternatif gazetecilik olanaklarına odaklanılmaktadır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Ana akım medyada mevcut ayrımcı tutumları örnekleriyle görebilir ve buna karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirebilir |
3 | Ana akım medyadaki mevcut yapısal ve pratik sorunları çözümleyebilir |
2 | Ana akım medya karşısında özgürleştirici ve katılımcı olma iddiasıyla duran alternatif medyanın olanaklarını tanır |
4 | Alternatif medya kuruluşlarını ve bunların işleyişlerini tanır |
5 | Ana akım medya dışında istihdam olanakları bulabilecek becerilerle donanır |
6 | Eşitlikçi ve barışçı bir dille haber yazabilir |
7 | Teknolojinin alternatif medyaya sunduğu fırsatları bilir |
8 | Medyada ayrımcılıkla mücadele yöntemlerini ve insan haklarına saygılı haberciliğin gereklerini bilir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Derse giriş ve dersle ilgili genel bilgilerin verilmesi | Anlatım, Tartışma |
2 | Ana akım medyada yapısal sorunlar | Anlatım, Tartışma |
3 | Ana akım medyada habercilik pratiklerine dair sorunlar | Anlatım, Tartışma |
4 | Alternatif medyanın kuramsal temeli | Anlatım, Tartışma |
5 | Çeşitlilik ve ilişkisellik kavramları ekseninde alternatif medya | Anlatım, Tartışma |
6 | Nesnel ve öznel toplumsal teoriler açısından alternatif medya | Anlatım, Tartışma |
7 | Alternatif medyanın tarihsel bağlamı | Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Topluluklar, toplumsal hareketler ve alternatif medya | Anlatım, Tartışma |
10 | Alternatif medyanın küreselleşmesi ve yerellikler | Anlatım, Tartışma |
11 | Yeni iletişim teknolojilerinin alternatif gazetecilik için olanakları | Anlatım, Tartışma |
12 | Türkiye’de sosyal değişim ve sivil toplum | Anlatım, Tartışma |
13 | Türkiye’de medyanın yapısal dönüşümü | Anlatım, Tartışma |
14 | Türkiye’de ana akım medyaya karşı radikal ve muhalif açılımlar | Anlatım, Tartışma |
15 | Türkiye'de ve dünyada alternatif medya örnekleri | Anlatım, Tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
16 | Alankuş, Sevda (2005), “Demokratik Bir Medya Ortamı İçin Yerel/Sivil Medya ve Yeni İmkânlar”, Medya ve Toplum içinde, (Der.) S. Alankuş, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları, ss. 99-132. | ||
13 | Alankuş, Sevda (2008), “Demokrasi ve ‘Başka-Medya’ İlişkisi: Türkiye’deki Yaygın-Dışı Medya Ortamını Anlamak Üzere Teorik Bir Çerçeve”, Başka Bir İletişim Mümkün: İstanbul Uluslararası Bağımsız Medya Forumu Bildiriler içinde, (Der.) S. Çelenk, İstanbul: IPS İletişim Vakfı. | ||
8 | Baker, Ulus (1995), “Medyaya Nasıl Direnilir”, Birikim, Sayı 68-69 | ||
12 | Çelenk, Sevilay (Der.) (2008), Başka Bir İletişim Mümkün: İstanbul Uluslararası Bağımsız Medya Forumu Bildiriler, İstanbul: IPS İletişim Vakfı. | ||
15 | Dağtaş, Erdal; Derelioğlu, Gökhan (1999), “Geleneksel Yayıncılığa Alternatif Bir Medya Modeli Olarak İnternet Yayıncılığının Konumu ve Önemi”, Kültür ve İletişim, 2(2), Yaz, ss. 63-100. | ||
14 | Downing, John D.H. (Der.) (2011), Encyclopedia of Social Movement Media, Thousand Oaks, California: Sage Publications. | ||
11 | Güney, Serhat (2009), Tüm Yönleriyle Topluluk Radyoları, İstanbul: Punto Yayınları. | ||
10 | Kejanlıoğlu, Beybin (2004), Türkiye’de Medyanın Dönüşümü, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. | ||
1 | Köker, Eser (2000), “Feminist Alternatif Medya Üzerine”, Yıllık 95-96’dan Ayrı Basım, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. | ||
2 | Köksalan, M. Emre (2010), Alternatif Televizyon: Olanaklar ve Uygulamalar, İstanbul: Punto Yayınları. | ||
3 | Köse, Hüseyin (2007), Küresel Akıntıya Karşı Sivil Arayışlar: Alternatif Medya, İstanbul: Yirmidört Yayınevi. | ||
7 | Kuruoğlu, Huriye (2006), Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. | ||
4 | Löker, Koray (2009), “Alternatif Medyanın Güvenlik Kavramıyla İlişkisi”, Medya ve Güvenlik Sektörü Gözetimi: Sınırlar ve İmkanlar içinde, (Der.) V. Aytar; A. Çavdar, İstanbul: Tesev Yayınları, ss. 138- 143. | ||
5 | Navaro, Ilana (2004), “ABD’de Alternatif Medya”, Kamusal Alan içinde, (Der.) M. Özbek, İstanbul: Hil Yayınevi, ss. 677-687. | ||
18 | Taylan, Ahmet (2012), “Ana Akıma Tabandan Bir Yanıt: Alternatif Gazetecilik”, İletişim Araştırmaları, 2008 Gazetecilik Özel Sayısı, 6(2), ss. 107-144. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Ana akım medyada mevcut ayrımcı tutumları örnekleriyle görebilir ve buna karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirebilir | 1͵6͵8͵10͵12͵17 | 1͵2 |
3 | Ana akım medyadaki mevcut yapısal ve pratik sorunları çözümleyebilir | 1͵4͵6͵10͵11͵13 | 1͵2 |
2 | Ana akım medya karşısında özgürleştirici ve katılımcı olma iddiasıyla duran alternatif medyanın olanaklarını tanır | 1͵3͵5͵8͵10͵13 | 1͵2 |
4 | Alternatif medya kuruluşlarını ve bunların işleyişlerini tanır | 1͵8͵10͵11͵13 | 1͵2 |
5 | Ana akım medya dışında istihdam olanakları bulabilecek becerilerle donanır | 1͵2͵6͵7͵10͵11͵16 | 1͵2 |
6 | Eşitlikçi ve barışçı bir dille haber yazabilir | 1͵2͵3͵5͵7͵9͵10͵16͵17 | 1͵2 |
7 | Teknolojinin alternatif medyaya sunduğu fırsatları bilir | 1͵3͵6͵8͵10͵11 | 1͵2 |
8 | Medyada ayrımcılıkla mücadele yöntemlerini ve insan haklarına saygılı haberciliğin gereklerini bilir | 1͵3͵6͵7͵9͵10͵17͵21 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 14 | 2 | 28 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 14 | 1 | 14 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
150 |