Ders Bilgileri
SİYASAL DÜŞÜNCELER TARİHİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GZT118 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Taylan |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu ders, siyasetin temel kurumları olan devlet, anayasa, birey, birey-devlet etkileşimi gibi konuların ortaya çıkışını ve işleyişini teorik olarak açıklama ve öğrencilere temel birikim kazandırmayı; ayrıca öğrenciye temel siyaset bilimi konularının arkasında yatan toplumsal, ekonomik ve felsefi düşünüşleri ve dönüşümleri açıklama yeteneği kazandırmayı amaçlamaktadır. |
İçeriği | Bu derste Batı siyasal düşüncesinin kaynakları olan düşünürler ve yaklaşımları incelenmektedir. Dersde siyasal düşünceler sosyo-ekonomik ve kültürel yapılarla birlikte değerlendirilmektedir. Derste Batı siyasal düşüncesi Antik Yunan, Roma, Ortaçağ ve modern çağda yaşamış olan Platon, Aristoteles, Stoacılar, Cicero, St. Augustinus, Aquinumlu Thomas gibi düşünürlerin görüşleri ekseninde incelenmektedir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Siyasal düşünceleri bir kronolojik mantık içerisinde ifade edebilir |
2 | Temel siyasal düşünceleri açıklayabilir |
3 | Siyasal düşüncelere ilişkin kavramları tanımlayabilir |
4 | Siyasal düşünce ile siyasal pratikler arasındaki ilişkileri kurabilir |
5 | Tarihsel süreç içerisinde farklı toplumsal yapılanmaları ifade edebilir |
6 | Toplumsal yapıdaki farklılaşmaların siyasal düşünce dönüşümüne etkilerini yorumlayabilir |
7 | Siyasal düşüncelerdeki değişimleri nedenleri ve sonuçları ile analiz edebilir |
8 | Siyasal düşünceler tarihine yön veren kuramcıları anlayıp, çözümleyebilir |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
10 | Modern Dönemde Siyasal Değişim; Niccolo Machiavelli | Anlatım, Tartışma |
1 | Siyasi Düşünceler Tarihine Giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Eski Yunan'da Siyasal-Sosyal-Kurumsal Yapı, Yöntem ve Teoriye Dair | Anlatım, Tartışma |
3 | Eski Yunan Siyaset Felsefesi; Materyalist ve İdealist Felsefe, Sofistler ve Sokrates | Anlatım, Tartışma |
4 | Roma’da Siyasal-Sosyal-Kurumsal Yapı, Yöntem ve Teoriye Dair | Anlatım, Tartışma |
5 | Roma Siyasal Düşüncesi; Polybius, Çiçero ve Seneca | Anlatım, Tartışma |
6 | Orta Çağda Siyasal-Sosyal-Kurumsal Yapı, Yöntem ve Teoriye Dair | Anlatım, Tartışma |
7 | Orta Çağ Siyasal Düşüncesi; Aquinumlu Thomas | Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Modern Dönemde Siyasal Sosyal Kurumsal Yapı, Yöntem ve Teoriye Dair | Anlatım, Tartışma |
11 | Modern Dönemde Bilimsel Dönüşüm; Kopernik, Bacon, Descartes ve Newton | Anlatım, Tartışma |
12 | Ütopik ve Bilimsel Sosyalizm; St. Simon, Fourier, Owen, Marx | Anlatım, Tartışma |
13 | Postmodern Dönemde Siyasal, Sosyal, Kurumsal Yapı, Yöntem ve Teoriye Dair | Anlatım, Tartışma |
14 | Postmodern Düşüncenin Öncüleri; Friedrich Nietzsche ve Sigmund Freud | Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Tekrar ve Tartışma | Anlatım, Tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
4 | Şenel, Alaeddin (2011), Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Bilim ve Sanat Yayınları | ||
2 | Ağaoğulları, Mehmet Ali (2012), Sokrates’ten Jakobenlere: Batı’da Siyasal Düşünce, (Derleme), İstanbul: İletişim Yayınları | ||
1 | Sander, Oral (2011), Siyasi Tarih: 1914-1994, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları | ||
3 | Tunçay, Mete (2010), Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları | ||
5 | Kışlalı, Ahmet Taner (2011), Siyaset Bilimi, Ankara: İmge Yayınevi |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Siyasal düşünceleri bir kronolojik mantık içerisinde ifade edebilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
2 | Temel siyasal düşünceleri açıklayabilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
3 | Siyasal düşüncelere ilişkin kavramları tanımlayabilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
4 | Siyasal düşünce ile siyasal pratikler arasındaki ilişkileri kurabilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
5 | Tarihsel süreç içerisinde farklı toplumsal yapılanmaları ifade edebilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
6 | Toplumsal yapıdaki farklılaşmaların siyasal düşünce dönüşümüne etkilerini yorumlayabilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
7 | Siyasal düşüncelerdeki değişimleri nedenleri ve sonuçları ile analiz edebilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
8 | Siyasal düşünceler tarihine yön veren kuramcıları anlayıp, çözümleyebilir | 1͵17͵21 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 0 | 0 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
75 |