Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

MEDYADA ANLATI TÜRLERİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT 427 Güz 2 0 2 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. Aslıhan ARDIÇ ÇOBANER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere anlatıbilimin temel kavramlarını açıklamak, bu kavramlarla anlatı türlerini çözümlemesine ve anlatıbilim ile medya arasındaki ilişkileri ana hatları ile kavramasına yardımcı olmaktır.
İçeriği Derste, mit, masal, destan, tiyatro, şiir, roman, sinema, televizyon serileri ve serialleri, gazete haber ve yorum yazıları gibi farklı türler ile ilgili örnekler okunacak ve tanıtılan tür ve alt türlerin anlatı yapıları üzerine bilgi aktarılacaktır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Tür kavramını, sanatta ve medyada tür kavramının özelliklerini ve ortaya çıkış nedenlerini tanımlayabilme.
2 Anlatıbilimin temel kavramlarını tanıyabilme
3 Medyadaki anlatı türlerini tanıyabilme
4 Medya ve anlatıbilim arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
5 Medyadaki çeşitli anlatı türlerini eleştirel bir bakışla tartışabilme
6 Medyadaki tür ve alt türler hakkında bilgi sahibi olma
7 Medya metinlerini anlatıbilimsel açıdan inceleyebilme
8 Medyadaki farklı türlerin anlatısal uzlaşımlarını saptayabilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin genel çerçevesi Anlatım, tartışma
2 Anlatı, tür, anlatıbilim Anlatım, tartışma
3 Anlatıbilime giriş Anlatım, tartışma
4 Anlatıbilime giriş Anlatım, tartışma
5 Anlatıları incelemenin toplumsal önemi Anlatım, tartışma
6 Anlatılara çeşitli yaklaşımlar Anlatım, tartışma
7 Medya ve anlatıbilim ilişkisi Anlatım, tartışma
8 Ara sınav
9 Medyada anlatı türleri Anlatım, tartışma
10 Medyada anlatı türleri Anlatım, tartışma
11 Medyada anlatı türleri Anlatım, tartışma
12 Sinema ve televizyonda tür ve anlatıbilim Anlatım, tartışma
13 Tür ve alt türler Anlatım, tartışma
14 Tür olarak deneme, akademik metinler Anlatım, tartışma
15 Ödev sunumları ve tartışma Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
5 Anlatının Söylemi Gerard Genete, Boğaziçi Üni. Yayınevi Referans
1 Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş Roland Barthes, Mehmet Rifat-Sema Rifat (çev), İstanbul, Gerçek: 1998. Referans
2 Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti Umberto Eco, Kemal Atakay (çev.), İstanbul, Can: 1996. Önerilen Kaynak
3 Mucizevi Göstergeler: Edebi Biçimlerin Sosyolojisi Üzerine Franco Moretti, Ayrıntı: 2004. Önerilen Kaynak
4 Hoş Cinayet: Polisiye Romanın Toplumsal Bir Tarihi Mandel, Ernest, Çev. N. Saraçoğlu. İstanbul: Yazın Yayıncılık, 1996. Önerilen Kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Tür kavramını, sanatta ve medyada tür kavramının özelliklerini ve ortaya çıkış nedenlerini tanımlayabilme. 2͵10͵11͵12 1͵2
2 Anlatıbilimin temel kavramlarını tanıyabilme 2͵10͵11͵12͵17 1͵2
3 Medyadaki anlatı türlerini tanıyabilme 10͵12 1͵2
4 Medya ve anlatıbilim arasındaki ilişkiyi kavrayabilme 10͵17 1͵2
5 Medyadaki çeşitli anlatı türlerini eleştirel bir bakışla tartışabilme 2͵10͵11͵12͵17 1͵2
6 Medyadaki tür ve alt türler hakkında bilgi sahibi olma 10͵11͵12 1͵2
7 Medya metinlerini anlatıbilimsel açıdan inceleyebilme 2͵10͵12͵17 1͵2
8 Medyadaki farklı türlerin anlatısal uzlaşımlarını saptayabilme 10͵11͵12͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 2 10 20
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 4 10 40
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 1 4 4
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 4 4
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 1 3 3
14 Son Sınav için Hazırlık 1 5 5
15 Son Sınav 1 2 2
150