Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

MEDYA VE TOPLUM
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT 425 Güz 2 0 2 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Filiz BİLGİN ÜLKEN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı, medya içeriklerinin içinde varolduğu üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerini aktarmak; kamuoyu imalatı, demokratik ya da despotik siyasal sitemler, tüketim toplumu gibi toplumsal olguların ortaya çıkmasındaki medya dolayımının ve endüstrilerinin etkilerini çözümlenebilmesine yöneliktir.
İçeriği Bu ders, kitle iletişim sistemlerinin içinde varolduğu toplumsal yapılarla ilişkisinin sosyolojik, kültürel ve iletişimsel bağlamlar içine yerleştirilmesine yöneliktir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Kitlelere yönelik yayın yapan araçların varolması için gerekli koşulları tanımlayabilme
2 Medya sistemlerinin, farklı toplumlardaki farklı etkilerini çözümleyebilme
3 Medyanın toplumsal yapı ile etkileşiminden kaynaklanan etkilerin farklılıklarını ayırt edebilme
4 Medyanın demokratik işlevi ve siyasal etkilerini tanıyabilme
5 Medyanın eğlendirme işlevi ve boş zaman üzerindeki etkilerini tanımlayabilme
6 Medyanın ekonomik etkilerini ve kapitalist toplumsal formasyon üzerindeki etkilerini tanıyabilme.
7 Medya içeriklerinin endüstriyel kalıplar tarafından nasıl belli işlevlere göre yapılandırıldığı çözümleyebilme
8 Eleştirel düşünebilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kitle ve toplum kavramlarının tanıtımı Anlatım, beyin fırtınası
2 Kitlenin oluşumu ve endüstri devrimi Anlatım, beyin fırtınası
3 Kitle ve toplum kavramları ile kitle iletişim araçları ilişkisi Anlatım, beyin fırtınası
4 Kitlenin oluşumu, göç ve kitleselleşme ilişkisi Anlatım, beyin fırtınası
5 Kitle kavramın modernizm ve şehirleşme bağlamlarına oturtulması, sunum. Anlatım, beyin fırtınası
6 Kültür endüstrisi ve medyanın ticarileşmesi Anlatım, beyin fırtınası
7 Kültür endüstrisi ve medyanın ticarileşmesi Anlatım, beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Boş zaman kavramı ve medya izleme pratikleri Anlatım, beyin fırtınası
10 Boş zaman kavramı ve tüketim toplumu, sunum. Anlatım, beyin fırtınası
11 Medya ve siyasal sistemler Anlatım, beyin fırtınası
12 Medya ve siyasal sistemler; izleyici ve seçmen davranışları; apolitizasyon Anlatım, beyin fırtınası
13 Farklı medya sistemleri ve toplumsal formasyonlar Anlatım, beyin fırtınası
14 Farklı toplumsal sistemler ve toplumsal formasyonlar Anlatım, beyin fırtınası
15 Ödev sunumu ve tartışma Anlatım, beyin fırtınası
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Medya Kültür Siyaset İrvan, S. (der.), Ark, 1997 Önerilen kaynak
2 Medya ve Toplum der. Sevda Alankuş, İPS İletişim Vakfı, 2. Baskı, 2005 Önerilen kaynak
3 Postmodernliğin Durumu David Harvey, Metis yayınları Önerilen kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Kitlelere yönelik yayın yapan araçların varolması için gerekli koşulları tanımlayabilme 10͵12͵17 1͵2
2 Medya sistemlerinin, farklı toplumlardaki farklı etkilerini çözümleyebilme 10͵11͵12͵13 1͵2
3 Medyanın toplumsal yapı ile etkileşiminden kaynaklanan etkilerin farklılıklarını ayırt edebilme 2͵4͵9͵10͵13 1͵2
4 Medyanın demokratik işlevi ve siyasal etkilerini tanıyabilme 1͵2͵4͵10͵13 1͵2
5 Medyanın eğlendirme işlevi ve boş zaman üzerindeki etkilerini tanımlayabilme 10͵12͵14͵17 1͵2
6 Medyanın ekonomik etkilerini ve kapitalist toplumsal formasyon üzerindeki etkilerini tanıyabilme. 10͵13͵17 1͵2
7 Medya içeriklerinin endüstriyel kalıplar tarafından nasıl belli işlevlere göre yapılandırıldığı çözümleyebilme 1͵2͵5͵10͵12͵13 1͵2
8 Eleştirel düşünebilme 17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 9 9
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 6 6
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 6 6
15 Son Sınav 1 2 2
150