Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

AVRUPA BİRLİĞİ VE MEDYA
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT229 Güz 3 0 3 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. Aslıhan ARDIÇ ÇOBANER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı, Avrupa Birliği’nin görsel-işitsel ve medya politikalarını; tarihsel bir perspektifle, kültürel ve ekonomi-politik dinamikleriyle birlikte tartışmak; bu politikaların Türkiye’deki iletişim/medya politika ve düzenlemelerine etkilerini eleştirel bir biçimde analiz etmektir.
İçeriği AB sürecinde Medya sektörünün uyması gereken koşulların neler olduğu, birbirleri ile olan farklar ve uyum süreci ile ilgili yol haritası dersin içeriğini oluşturur.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 20. yüzyılda küreselleşme, ulus-devlet ilişkisi etrafındaki tartışmaları değerlendirebilir.
2 Avrupa’nın entegrasyonu süreci, AB’nin bugünkü yapısı ve kurumları ve Türkiye-AB ilişkilerinin gelişimi konularında bilgi sahibi olur.
3 Avrupa’nın entegrasyonu sürecinin iletişim ve medya alanındaki etki ve sonuçlarını tartışabilir.
4 AB’nin görsel-işitsel ve medya politikalarını ve bu politikaların hukuki ve finansal enstrümanlarını açıklayabilir.
5 Türkiye’de medya sahipliği, anadilde yayıncılık, telif hakları vb. alanlarda gerçekleştirilen uygulama ve düzenlemelerin AB’ye uyum süreciyle ilgisini kurabilir.
6 Türkiye’de sinema, müzik, telekomünikasyon vb. sektörlerinde yaşanan değişimleri AB’ye uyum süreci bağlamında yorumlayabilir.
7 Avrupa Birliğine üye ülkelerdeki medya sektörünü yorumlayabilir.
8 AB ve Türkiye’deki iletişim politikalarını karşılaştırabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin genel çerçevesinin çizilmesi Anlatım, tartışma
2 Küreselleşme tartışmaları ve küreselleşme- ulus devlet-iletişim ilişkisi Anlatım, tartışma
3 20’nci yüzyıl Avrupa tarihi ve AB’nin gelişimine genel bir bakış Anlatım, tartışma
4 Türkiye – AB ilişkileri Anlatım, tartışma
5 AB’nin görsel-işitsel ve medya politikaları: Temel ilkeler ve öncelikler Anlatım, tartışma
6 Yasal/düzenleyici çatı: Görsel İşitsel Medya Hizmetleri Direktifi Anlatım, tartışma
7 MEDIA Programları Anlatım, tartışma
8 Ara sınav
9 AB ve Türkiye’de medya sahipliğinin düzenlenmesi, medyada çoğulculuk Anlatım, tartışma
10 AB’nin sinema politikası, Eurimages ve Türk sineması Anlatım, tartışma
11 AB ve Türkiye’de anadilde yayıncılıkla ilgili düzenleme ve uygulamalar Anlatım, tartışma
12 Telif haklarının düzenlenmesi Anlatım, tartışma
13 Çevrimiçi içerik paylaşımı Anlatım, tartışma
14 AB gazeteciliği Anlatım, tartışma
15 Avrupa modeli enformasyon toplumu Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları Mine Gencel Bek (der.), Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları, Ümit Yayıncılık, Ankara, 2003. Referans
2 Televizyonda Özelleşme: Avrupa’da Yayıncılığın Değişim Süreci Televizyonda Özelleşme: Avrupa’da Yayıncılığın Değişim Süreci Referans
3 Avrupa Birliği ve Gazetecilik Esra Arsan, Avrupa Birliği ve Gazetecilik, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2008. Önerilen Kaynak

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 20. yüzyılda küreselleşme, ulus-devlet ilişkisi etrafındaki tartışmaları değerlendirebilir. 1͵2͵10͵11 1͵2
2 Avrupa’nın entegrasyonu süreci, AB’nin bugünkü yapısı ve kurumları ve Türkiye-AB ilişkilerinin gelişimi konularında bilgi sahibi olur. 1͵2͵10͵11͵13 1͵2
3 Avrupa’nın entegrasyonu sürecinin iletişim ve medya alanındaki etki ve sonuçlarını tartışabilir. 1͵2͵10͵11͵13 1͵2
4 AB’nin görsel-işitsel ve medya politikalarını ve bu politikaların hukuki ve finansal enstrümanlarını açıklayabilir. 13͵17 1͵2
5 Türkiye’de medya sahipliği, anadilde yayıncılık, telif hakları vb. alanlarda gerçekleştirilen uygulama ve düzenlemelerin AB’ye uyum süreciyle ilgisini kurabilir. 1͵2͵10͵13 1͵2
6 Türkiye’de sinema, müzik, telekomünikasyon vb. sektörlerinde yaşanan değişimleri AB’ye uyum süreci bağlamında yorumlayabilir. 1͵2͵10͵11͵13 1͵2
7 Avrupa Birliğine üye ülkelerdeki medya sektörünü yorumlayabilir. 1͵2͵10͵11͵13͵17 1͵2
8 AB ve Türkiye’deki iletişim politikalarını karşılaştırabilir. 1͵2͵10͵11͵13͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
7 Ara Sınav 1 3 3
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 8 8
15 Son Sınav 1 3 3
75