Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

MEDYADA ELEŞTİREL YAKLAŞIMLAR
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT221 Güz 4 0 4 5
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Taylan
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu derste eleştirel medya çalışmaları alanındaki anahtar kavramlar, kuramlar ve tartışmalar hakkında öğrencilerin temel bilgiye sahip olması hedeflenmektedir.
İçeriği Bu ders eleştirel teori ve iletişim kuramları, sosyal bilimler alanındaki anahtar kavramlar, medyanın ekonomi politiği, kültürel çalışmalar gibi temel konulara odaklanmaktadır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Medya ve iletişim çalışmaları alanındaki ana kavramlar, kuramlar ve tartışmalar hakkında temel bilgiye sahip olur.
2 İletişim alanına yön veren eleştirel yaklaşımları açıklayabilir.
3 Eleştirel paradigmayı oluşturan her bir yaklaşımın temel ayrışma noktalarını ve özelliklerini analiz edebilir.
4 Eleştirel yaklaşımın bir bütün olarak medya ortamına ilişkin bakışını üretim, ürün ve tüketim düzeyinde değerlendirebilir.
5 Derste öğrenilen yaklaşımlar çerçevesinde medya üretimi ve tüketimine dair eleştirel bir bakış açısı kazanır.
6 Medya metinlerinin eleştirel okumasını yapabilir.
7 Eleştirel yaklaşımın teorik yaklaşımlarını Türkiye’deki medya ortamına uyarlayarak somut olarak değerlendirebilir.
8 Türkiye’deki medya sisteminin işleyişini sorgulayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse giriş ve ders hakkında genel bilgiler. Anlatım, Tartışma
2 Eleştirel Teorinin Temelleri ve Arka Planı Anlatım, Tartışma
3 İletişim Çalışmalarında Ana Akım Yaklaşımın Değerlendirilmesi ve Eleştirel Yaklaşım ile Farklılıkları Anlatım, Tartışma
4 Frankfurt Okulu’na Giriş: Önde Gelen Eleştirel Teorisyenler (Adorno, Horkheimer, Benjamin, Marcuse ve Habermas) Anlatım, Tartışma
5 Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kültür Endüstrisi, Yüksek Kültür, Popüler Kültür ve Kitle Kültürü Anlatım, Tartışma
6 Yapısalcılık ve Göstergebilim (Saussure, Levi-Strauss, Lacan, Barthes) Anlatım, Tartışma
7 Post-Modern Yaklaşımlar: (Post-Yapısalcılık, Post-Modernizm ve Feminist Yaklaşımlar) Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Marksizm, İdeoloji ve Hegemonya: (Marx, Althusser, Gramsci) Anlatım, Tartışma
10 Kültürel Çalışmalar Yaklaşımı (Williams, Hall, Kellner, Fiske, Grossberg) Anlatım, Tartışma
11 Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım: (Golding, Murdock, Garnham, Curran, Mosco) Anlatım, Tartışma
12 Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım II: (Chomsky, Schiller, Smythe) Anlatım, Tartışma
13 Uluslararası kitle iletişimi: Batı tipi modernleşme, küreselleşme ve karşı tezler. Medya emperyalizmi; Kültür emperyalizmi Anlatım, Tartışma
14 Tartışma: Türkiye’de Medyanın Güncel Yapısı ve Medyaya Eleştirel Bakmak Anlatım, Tartışma
15 Genel tekrar ve Değerlendirme Anlatım, Tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Adorno, Theodor W. (2006). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”. Cogito. Sayı 36. Kitap Referans
2 Bottomore, Tom (1997). Frankfurt Okulu. Ankara: Vadi Yayınları. Kitap Referans
3 Çevikbaş, Sabahattin (2001). “Yapısalcılık Üzerine”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 27. ss. 27-43. Makale Referans
4 Erdoğan, İrfan (2001). “Kitle İletişimi Örneğiyle Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma”. Praxis. Güz. Sayı 4. ss. 276-313. Makale Referans
5 Erdoğan, İrfan (2001). “Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar”. Gazi İletişim Dergisi. 20(2). ss. 1-48 Makale Referans
6 Fiske, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev.: Süleyman İrvan. Ankara: Ark Yayınları. Kitap Referans
7 Fiske, John (2002). “Postmodernizm ve Televizyon”. Medya, Kültür ve Siyaset içinde, (Der.) Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi. Makale Referans
8 Garnham, Nicholas (2008). “Bir Kültürel Materyalizm Teorisine Doğru”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. Makale Referans
9 Geuss, Raymond (2002). Eleştirel Teori: Habermas ve Frankfurt Okulu. Ayrıntı Yayınları. Kitap Referans
10 Golding, Peter ve Murdock, Graham (2002). “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”. Medya Kültür Siyaset içinde. (Der.) Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi. Makale Referans
11 Hall, Stuart (2008). “Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. Makale Referans
12 Kellner, Douglas (2008). “Ayrımın Üstesinden Gelmek: Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi-Politik”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. Makale Referans
13 Krogh, Thomas (1994). “Frankfurt Okulunun Kültür Analizi”. Medya İktidar İdeoloji içinde, (Der.) Mehmet Küçük. Ankara: Ark. Makale Referans
14 Mutlu, Erol (2012). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınları. Kitap Referans
15 Slack, J. Darly ve Martin Allor (1997). “Eleştirel İletişim Araştırmalarının Politik ve Epistemolojik Kökenleri”. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. Yıllık 94-95. ss. 263-274. Makale Referans
16 Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram. İstanbul: Babil Yayınları. Kitap Referans
17 Steeves, H. Leslie (1994). “Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları”. Medya İktidar İdeoloji içinde, (Der.) Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayınevi. Makale Referans
18 Tomlinson, John (1999), Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Kitap Referans

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Medya ve iletişim çalışmaları alanındaki ana kavramlar, kuramlar ve tartışmalar hakkında temel bilgiye sahip olur. 3͵10͵11͵13͵17 1͵2
2 İletişim alanına yön veren eleştirel yaklaşımları açıklayabilir. 1͵2͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2
3 Eleştirel paradigmayı oluşturan her bir yaklaşımın temel ayrışma noktalarını ve özelliklerini analiz edebilir. 3͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2
4 Eleştirel yaklaşımın bir bütün olarak medya ortamına ilişkin bakışını üretim, ürün ve tüketim düzeyinde değerlendirebilir. 3͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2
5 Derste öğrenilen yaklaşımlar çerçevesinde medya üretimi ve tüketimine dair eleştirel bir bakış açısı kazanır. 1͵2͵3͵10͵11͵13͵17 1͵2
6 Medya metinlerinin eleştirel okumasını yapabilir. 1͵2͵3͵10͵11͵12͵17 1͵2
7 Eleştirel yaklaşımın teorik yaklaşımlarını Türkiye’deki medya ortamına uyarlayarak somut olarak değerlendirebilir. 1͵2͵3͵10͵11͵12͵17 1͵2
8 Türkiye’deki medya sisteminin işleyişini sorgulayabilir. 1͵2͵4͵8͵10͵13͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 4 56
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 3 1 3
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 1 6 6
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 6 6
7 Ara Sınav 1 4 4
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 7 7
15 Son Sınav 1 4 4
100