# |
Öğrenim Çıktıları |
1 |
Medya ve iletişim çalışmaları alanındaki ana kavramlar, kuramlar ve tartışmalar hakkında temel bilgiye sahip olur. |
2 |
İletişim alanına yön veren eleştirel yaklaşımları açıklayabilir. |
3 |
Eleştirel paradigmayı oluşturan her bir yaklaşımın temel ayrışma noktalarını ve özelliklerini analiz edebilir. |
4 |
Eleştirel yaklaşımın bir bütün olarak medya ortamına ilişkin bakışını üretim, ürün ve tüketim düzeyinde değerlendirebilir. |
5 |
Derste öğrenilen yaklaşımlar çerçevesinde medya üretimi ve tüketimine dair eleştirel bir bakış açısı kazanır. |
6 |
Medya metinlerinin eleştirel okumasını yapabilir. |
7 |
Eleştirel yaklaşımın teorik yaklaşımlarını Türkiye’deki medya ortamına uyarlayarak somut olarak değerlendirebilir. |
8 |
Türkiye’deki medya sisteminin işleyişini sorgulayabilir. |
# |
Konular |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Derse giriş ve ders hakkında genel bilgiler. |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Eleştirel Teorinin Temelleri ve Arka Planı |
Anlatım, Tartışma |
3 |
İletişim Çalışmalarında Ana Akım Yaklaşımın Değerlendirilmesi ve Eleştirel Yaklaşım ile Farklılıkları |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Frankfurt Okulu’na Giriş: Önde Gelen Eleştirel Teorisyenler (Adorno, Horkheimer, Benjamin, Marcuse ve Habermas) |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kültür Endüstrisi, Yüksek Kültür, Popüler Kültür ve Kitle Kültürü |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Yapısalcılık ve Göstergebilim (Saussure, Levi-Strauss, Lacan, Barthes) |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Post-Modern Yaklaşımlar: (Post-Yapısalcılık, Post-Modernizm ve Feminist Yaklaşımlar) |
Anlatım, Tartışma |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Marksizm, İdeoloji ve Hegemonya: (Marx, Althusser, Gramsci) |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Kültürel Çalışmalar Yaklaşımı (Williams, Hall, Kellner, Fiske, Grossberg) |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım: (Golding, Murdock, Garnham, Curran, Mosco) |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım II: (Chomsky, Schiller, Smythe) |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Uluslararası kitle iletişimi: Batı tipi modernleşme, küreselleşme ve karşı tezler. Medya emperyalizmi; Kültür emperyalizmi |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Tartışma: Türkiye’de Medyanın Güncel Yapısı ve Medyaya Eleştirel Bakmak |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Genel tekrar ve Değerlendirme |
Anlatım, Tartışma |
16 |
Son Sınav |
|
# |
Malzeme / Kaynak Adı |
Kaynak Hakkında Bilgi |
Referans / Önerilen Kaynak |
1 |
Adorno, Theodor W. (2006). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”. Cogito. Sayı 36. |
Kitap |
Referans |
2 |
Bottomore, Tom (1997). Frankfurt Okulu. Ankara: Vadi Yayınları. |
Kitap |
Referans |
3 |
Çevikbaş, Sabahattin (2001). “Yapısalcılık Üzerine”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 27. ss. 27-43. |
Makale |
Referans |
4 |
Erdoğan, İrfan (2001). “Kitle İletişimi Örneğiyle Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma”. Praxis. Güz. Sayı 4. ss. 276-313. |
Makale |
Referans |
5 |
Erdoğan, İrfan (2001). “Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar”. Gazi İletişim Dergisi. 20(2). ss. 1-48 |
Makale |
Referans |
6 |
Fiske, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev.: Süleyman İrvan. Ankara: Ark Yayınları. |
Kitap |
Referans |
7 |
Fiske, John (2002). “Postmodernizm ve Televizyon”. Medya, Kültür ve Siyaset içinde, (Der.) Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi. |
Makale |
Referans |
8 |
Garnham, Nicholas (2008). “Bir Kültürel Materyalizm Teorisine Doğru”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
Makale |
Referans |
9 |
Geuss, Raymond (2002). Eleştirel Teori: Habermas ve Frankfurt Okulu. Ayrıntı Yayınları. |
Kitap |
Referans |
10 |
Golding, Peter ve Murdock, Graham (2002). “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”. Medya Kültür Siyaset içinde. (Der.) Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi. |
Makale |
Referans |
11 |
Hall, Stuart (2008). “Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
Makale |
Referans |
12 |
Kellner, Douglas (2008). “Ayrımın Üstesinden Gelmek: Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi-Politik”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
Makale |
Referans |
13 |
Krogh, Thomas (1994). “Frankfurt Okulunun Kültür Analizi”. Medya İktidar İdeoloji içinde, (Der.) Mehmet Küçük. Ankara: Ark. |
Makale |
Referans |
14 |
Mutlu, Erol (2012). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınları. |
Kitap |
Referans |
15 |
Slack, J. Darly ve Martin Allor (1997). “Eleştirel İletişim Araştırmalarının Politik ve Epistemolojik Kökenleri”. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. Yıllık 94-95. ss. 263-274. |
Makale |
Referans |
16 |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram. İstanbul: Babil Yayınları. |
Kitap |
Referans |
17 |
Steeves, H. Leslie (1994). “Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları”. Medya İktidar İdeoloji içinde, (Der.) Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayınevi. |
Makale |
Referans |
18 |
Tomlinson, John (1999), Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Kitap |
Referans |
# |
Öğrenim Çıktıları |
Program Çıktıları |
Ölçme ve Değerlendirme |
1 |
Medya ve iletişim çalışmaları alanındaki ana kavramlar, kuramlar ve tartışmalar hakkında temel bilgiye sahip olur. |
3͵10͵11͵13͵17 |
1͵2 |
2 |
İletişim alanına yön veren eleştirel yaklaşımları açıklayabilir. |
1͵2͵10͵11͵12͵13͵17 |
1͵2 |
3 |
Eleştirel paradigmayı oluşturan her bir yaklaşımın temel ayrışma noktalarını ve özelliklerini analiz edebilir. |
3͵10͵11͵12͵13͵17 |
1͵2 |
4 |
Eleştirel yaklaşımın bir bütün olarak medya ortamına ilişkin bakışını üretim, ürün ve tüketim düzeyinde değerlendirebilir. |
3͵10͵11͵12͵13͵17 |
1͵2 |
5 |
Derste öğrenilen yaklaşımlar çerçevesinde medya üretimi ve tüketimine dair eleştirel bir bakış açısı kazanır. |
1͵2͵3͵10͵11͵13͵17 |
1͵2 |
6 |
Medya metinlerinin eleştirel okumasını yapabilir. |
1͵2͵3͵10͵11͵12͵17 |
1͵2 |
7 |
Eleştirel yaklaşımın teorik yaklaşımlarını Türkiye’deki medya ortamına uyarlayarak somut olarak değerlendirebilir. |
1͵2͵3͵10͵11͵12͵17 |
1͵2 |
8 |
Türkiye’deki medya sisteminin işleyişini sorgulayabilir. |
1͵2͵4͵8͵10͵13͵17 |
1͵2 |