Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

HAK ODAKLI GAZETECİLİK
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT 426 Bahar 2 0 2 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç.Dr. Aslıhan ARDIÇ ÇOBANER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu derste öğrencilerin ana akım medyada seslerini duyuramayanların sesi olma iddiasındaki alternatif medyaların olanaklarını tanıması ve en çok alternatif medyada kendine yer bulabilen cinsiyet, ırk, kültürel ve dini farklılıklara saygılı hak haberciliğinin gerekliliklerini benimsemesi amaçlanmaktadır.
İçeriği Katılımcı Demokratik Medya Modeli, İnsan Hakları ve Medya,Medyada Çocuk Hakları İhlalleri, Medyada Nefret Suçu ve Nefret Söylemi, Medyada Kadınlara Yönelik Ayrımcılık ve Kadın Temsilleri Hak haberciliği ve etik ihlaller ve medyada yer alan haber analizleri bu dersin içeriğini oluşturan konulara örnektir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Katılımcı Demokratik Medya Modelini bilir
2 Alternatif – Radikal Medya Kavramlarını bilir
3 İnsan Hakları ve Medya konusunda analiz yapabilir
4 Hak Haberciliğinin gerekçeklerini bilir
5 Hak haberciliği ve etik ihlalleri bilir
6 Medyada Çocuk Hakları İhlallerini analiz edebilir
7 Medyada Kadınlara Yönelik Ayrımcılık ve Kadın Temsillerini analiz edebilir
8 medyada yer alan haberlere ilişkin yorum ve analizleri yapabilir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Katılımcı Demokratik Medya Modeli anlatım, tartışma
2 Alternatif – Radikal Medya Kavramları anlatım, tartışma
3 Anaakım – Alternatif Medya Karşıtlığı anlatım, tartışma
4 Sivil Toplumun Gelişimi ve Medyanın Rolü anlatım, tartışma
5 İnsan Hakları ve Medya anlatım, tartışma
6 Hak Haberciliğinin gerekçekleri anlatım, tartışma
7 Hak haberciliği neden ve nasıl? anlatım, tartışma
8 Ara sınav
9 Hak haberciliği ve etik ihlaller anlatım, tartışma
10 hak haberciliği ve haberde kültürel çeşitlilik anlatım, tartışma
11 Medyada Çocuk Hakları İhlalleri anlatım, tartışma
12 Medyada Nefret Suçu ve Nefret Söylemi anlatım, tartışma
13 Medyada Kadınlara Yönelik Ayrımcılık ve Kadın Temsilleri anlatım, tartışma
14 Yurttaş Gazeteciliği – Hak Haberciliği İlişkisi anlatım, tartışma
15 medyada yer alan haber analizleri anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Cengiz Alğan – Levent Şensever, Ulusal Basında Nefret Suçları: 10 Yıl, 10 Örnek, İstanbul, Sosyal Değişim Derneği Yayınları, 2010
2 LGBTT’nin Medyadaki 6 Aylık Seyri Raporu, Kaos Gl, Ankara, 2009.
3 Sevda Alankuş, İnsan Hakları Haberciliği, İstanbul, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2007
4 Sevda Alankuş, Kadın Odaklı Habercilik, İstanbul, IPS İletişim Vakfı Yayınları, 2007
5 Yamuk Hakikat, A. Nevin Yıldız Tahincioğlu, 2016, Ütopya Yayınevi

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Katılımcı Demokratik Medya Modelini bilir 1͵4͵5͵6͵8͵9͵10͵12͵17 1͵2
2 Alternatif – Radikal Medya Kavramlarını bilir 1͵5͵8͵9͵10͵12 1͵2
3 İnsan Hakları ve Medya konusunda analiz yapabilir 1͵5͵6͵8͵9͵10͵12 1͵2
4 Hak Haberciliğinin gerekçeklerini bilir 1͵5͵6͵8͵10͵12 1͵2
5 Hak haberciliği ve etik ihlalleri bilir 1͵5͵6͵8͵9͵10 1͵2
6 Medyada Çocuk Hakları İhlallerini analiz edebilir 1͵5͵6͵8͵9͵10͵12 1͵2
7 Medyada Kadınlara Yönelik Ayrımcılık ve Kadın Temsillerini analiz edebilir 5͵6͵8͵9͵10͵11͵12 1͵2
8 medyada yer alan haberlere ilişkin yorum ve analizleri yapabilir 12 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 2 10 20
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 3 10 30
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 7 7
15 Son Sınav 1 2 2
150