Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

MEDYA OKURYAZARLIĞI
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT 424 Bahar 2 0 2 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd. Doç. Dr. Berna ARSLAN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Medya Okuryazarlığı dersinin temel amacı; bilinçli, katılımcı, eleştirel bir medya izleyicisi/okuru/dinleyicisi olmak için medyanın bir kurum olarak sosyal, ekonomik, ideolojik ve kültürel açıdan incelenmesi, analiz edilmesini sağlamaktır. Öğrencilere medya ürünlerinde farklı temsil biçimlerinin nasıl yer aldığı konusunda eleştirel bir değerlendirme yapabilme becerisinin kazandırılması temel amacı oluşturmaktadır.
İçeriği Öğrencilerin Medya araçlarından bilgi edinmelerini, analiz yapmalarını, değerlendirmelerini sağlamak üzere öğrencilere beceri kazandırmaktır. Bu amaçla ders kapsamında, medyanın önemi, iletişim etiği, medya okuryazarlığı kavramı, Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel süreci, medyanın mülkiyet yapısı, medyada temsiller konuları incelenmektedir. Ayrıca öğrenciler farklı temsiliyetler üzerinden medya metinlerini analiz ederek yorumlamaktadırlar

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşamdaki önemini bilir.
2 İletişim etiğini kavrar ve medya ürünlerini bu bağlamda analiz edebilir.
3 medya okuryazarlığı ile ilgili kavramları açıklayabilir
4 Medya okuryazarlığı kuramlarını ve ilkelerini bilir
5 Eleştirel pedogoji ve eleştirel medya okuryazarlığı konularını yorumlayabilir.Eleştirel pedogoji ve eleştirel medya okuryazarlığı konularını yorumlayabilir.
6 Medya iletilerinin yapısını bilir
7 Medyanın mülkiyet yapısının medya metinlerine olan yansımasını analiz edebilir.
8 Türkiye’de ve Dünya’daki medya okuryazarlığının tarihsel gelişimini bilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşamdaki önemi
2 İletişim etiği
3 Medya okuryazarlığı: kavramlar, tarihsel gelişim
4 Medya okuryazarlığı: kuramlar , ilkeler
5 Eleştirel Pedogoji ve eleştirel medya okuryazarlığı
6 Medya iletilerinin yapısı
7 Medyanın mülkiyet yapısı
8 Ara sınav
9 Dünyada medya okuryazarlığı çalışmaları
10 Türkiye’de medya okuryazarlığı
11 Medya okuryazarlığı ilkeleri
12 Eleştirel medya okuryazarlığı bağlamında, medya ürünlerinde temsiliyet
13 Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması
14 Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması
15 Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Mutlu Binark, Mine Gencel Bek (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
2 Nurdan Öncel Taşkıran (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta Yayınları
3 Nurçay Türkoğlu (2007). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalemus Yayıncılık,
4 Nurçay Türkoğlu (2011). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: ParşömenYayıncılık,
5 Kemal İnal (2009). Medya Okuryazarlığı-Elkitabı. Ankara: Ütopya Yayınevi
6 Mutlu Binark (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşamdaki önemini bilir. 8͵9͵10͵11͵13͵17 1͵2
2 İletişim etiğini kavrar ve medya ürünlerini bu bağlamda analiz edebilir. 8͵9͵10͵11͵13͵17 1͵2
3 medya okuryazarlığı ile ilgili kavramları açıklayabilir 8͵9͵10͵11͵13͵17 1͵2
4 Medya okuryazarlığı kuramlarını ve ilkelerini bilir 8͵9͵10͵11͵17 1͵2
5 Eleştirel pedogoji ve eleştirel medya okuryazarlığı konularını yorumlayabilir.Eleştirel pedogoji ve eleştirel medya okuryazarlığı konularını yorumlayabilir. 8͵9͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2
6 Medya iletilerinin yapısını bilir 8͵9͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2
7 Medyanın mülkiyet yapısının medya metinlerine olan yansımasını analiz edebilir. 8͵9͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2
8 Türkiye’de ve Dünya’daki medya okuryazarlığının tarihsel gelişimini bilir. 8͵9͵10͵11͵12͵13͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 8 8
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 8 8
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 3 3
15 Son Sınav 1 1 1
150