Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

MEDYA VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT 330 Bahar 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr. Berna ARSLAN
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders, toplumsal cinsiyet, medya ve iktidar ilişkisine eleştirel bir bakış getirmektedir. Ders, toplumsal cinsiyet ve iktidar kavramlarını ve bunların ilişkisini tartışmaya açarak, toplumsal cinsiyet kaynaklı eşitsizliklerin tanımlanması ve yeniden üretilmesinde medyanın rolünü anlamayı amaçlamaktadır.
İçeriği Bu ders kapsamında, toplumsal cinsiyet kavramı açıklanarak, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, medyanın toplumsal cinsiyet konusunda oynadığı rolü ve önemi, toplumsal cinsiyet eşitliğinin gelişimi konuları incelenerek analiz edilecektir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Toplumsal cinsiyet kavramını açıklayabilir.
2 Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğinin gelişimine yönelik uygulanan politikaları tarihsel süreç bağlamında tanımlar.
3 Toplumsal cinsiyet ile ilgili yasal düzenlemeleri tanımlar.
4 Toplumsal cinsiyet ile ilgili uluslar arası düzenlemeleri tanımlar.
5 Toplumsal cinsiyet eşitliliğinin gelişiminde rol oynayan kurum ve kuruluşları bilir bunların önemini yorumlayabilir.
6 Medyanın toplumsal cinsiyeti inşa eden bir kurum olmasını yorumlayabilir.
7 Medyada yer alan metinleri toplumsal cinsiyet bağlamında analiz edebilir.
8 Medya metinlerini toplumsal cinsiyet eşitliğini göz önünde bulundurarak hazırlayabilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Toplumsal cinsiyet eşitliğinin gelişiminde rol oynayan kurumlar ve kuruluşlar Anlatım, tartışma
2 Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğinin gelişimi ve uygulanan politikalar Anlatım, tartışma
3 Toplumsal cinsiyet ile ilgili yasal düzenlemeler Anlatım, tartışma
4 Toplumsal cinsiyet ile ilgili uluslararası düzenlemeler Anlatım, tartışma
5 Toplumsal cinsiyeti inşaa eden bir kurum olarak medya Anlatım, tartışma
6 Toplumsal cinsiyet bağlamında kadınların medyada yer alışı Anlatım, tartışma
7 Ara sınav
8 Medya sektöründe kadın istihdamı Anlatım, tartışma
9 Medyanın kullanıcıları ve tüketicileri olarak kadınlar Anlatım, tartışma
10 Toplumsal cinsiyet yaklaşımı Anlatım, tartışma
11 Yazılı basında “kadın” konulu haberlerin analizi Anlatım, tartışma
12 Televizyon reklamlarında kadın imgesi Anlatım, tartışma
13 Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması Anlatım, tartışma
14 Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması Anlatım, tartışma
15 Öğrenciler tarafından hazırlanan sunumların değerlendirilmesi ve tartışılması Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Mediz, Medyada Cinsiyetçiliğe son, İstanbul 2008
2 R.W.Connell, Toplumsal Cinsiyet ve İktidar Toplum, Kişi ve Cinsel Politika, çev: Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1998
3 Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013, Ankara

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.6 5 Son Sınav
2 0.4 1 1. Ara Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Toplumsal cinsiyet kavramını açıklayabilir. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
2 Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğinin gelişimine yönelik uygulanan politikaları tarihsel süreç bağlamında tanımlar. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
3 Toplumsal cinsiyet ile ilgili yasal düzenlemeleri tanımlar. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
4 Toplumsal cinsiyet ile ilgili uluslar arası düzenlemeleri tanımlar. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
5 Toplumsal cinsiyet eşitliliğinin gelişiminde rol oynayan kurum ve kuruluşları bilir bunların önemini yorumlayabilir. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
6 Medyanın toplumsal cinsiyeti inşa eden bir kurum olmasını yorumlayabilir. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
7 Medyada yer alan metinleri toplumsal cinsiyet bağlamında analiz edebilir. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2
8 Medya metinlerini toplumsal cinsiyet eşitliğini göz önünde bulundurarak hazırlayabilir. 5͵6͵9͵11͵12 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 1 1 1
4 Belge/bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 1 1
15 Son Sınav 1 1 1
75