Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

İLETİŞİMDE DİLBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT439 Güz 2 0 2 6
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Dr. Öğr. Üyesi Ünsal ÇIĞ
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin 1950 lerden sonra ortaya çıkan üretici dönüşümsel dilbilim kuramları ve 1970 lerde kendilerini göstermeye başlayan işlevsel yaklaşımlara ilişkin karılaştırmalı bilgi edinmelerini ve bu farklı yönelimli yaklaşımların temellerinde yatan yapısalcılık, akılcılık gibi farklı felsefi dayanakları ve güdülenmeleri tartışmalarını sağlamaktır.
İçeriği Yapısalcılık Ferdinand de Saussure,Prag Okulu ve Londra Dilbilim Çevresi Prag Okulu İşlevsel Tümce Yaklaşımı, Amerikan Yapısalcılığı ve Diğer Dilbilim Kuramları

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Yapısalcı dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi
2 üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi
3 Amerikan Yapısalcılığının neler olduğunu tanımlayabilmesi
4 üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi
5 bu kuramların temelinde yer alan felsefi temelleri tartışabilmesi
6 bu kuramların dile ilişkin temel yaklaşımların irdeleyebilmesi
7 üretici dönüşümsel kuramlarla işlevsel yaklaşım arasındaki farklılıkların neler olduğunu değerlendirebilmesi
8 üretici ve işlevsel kuramların dili açıklamakta eksik kalan yönlerini eleştirebilmesi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Yapısalcılık Ferdinand de Saussure anlatım, tartışma
2 Prag Okulu ve Londra Dilbilim Çevresi Prag Okulu İşlevsel Tümce Yaklaşımı Londra Dilbilim Çevresi J. R. Firth anlatım, tartışma
3 Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımının dayanakları anlatım, tartışma
4 Bloomfield ve Amerikan Yapısalcılığı Amerikan Yapısalcılığı Leonard Bloomfield Bloomfield Sonrası Kuramlar anlatım, tartışma
5 Üretici Dilbilim Yaklaşımları Chomsky Dilsel Çeşitlilik ve Evrensel Dilbilgisi Edinç ve Edim Kavramları anlatım, tartışma
6 Üretici Dilbilim Yaklaşımları İlkeler ve Değiştirgenler (Yönetme ve Bağlama) Minimalist Program anlatım, tartışma
7 Diğer Dilbilim Kuramları Genel Öbek Yapı Dilbilgisi (GPSG) Baş-Yönetimli Öbek Yapı Dilbilgisi (HPSG) Sözlüksel İşlevsel Dilbilgisi (LFG) anlatım, tartışma
8 ARASINAV
9 Dile İşlevsel Yaklaşımlar İşlev Biçim ilişkisi Dile işlevsel yaklaşım İşlevci biçimci yaklaşımlar arasındaki farklar anlatım, tartışma
10 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (SFL) anlatım, tartışma
11 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları Rol ve Gönderim Dilbilgisi (RRG anlatım, tartışma
12 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları İşlevsel Dilbilgisi (FG) anlatım, tartışma
13 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları İşlevsel Söylem Dilbilgisi (FDG) anlatım, tartışma
14 Bilişsel Dilbilgisi anlatım, tartışma
15 Bilişsel Dilbilgisi anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Yule, George. The Study of Language. 2nd ed, (Cambridge: Cambridge University Press, 1996).

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Yapısalcı dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi 11͵12͵17͵21 1͵2
2 üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi 11͵12͵17͵21 1͵2
3 Amerikan Yapısalcılığının neler olduğunu tanımlayabilmesi 11͵17͵21 1͵2
4 üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi 11͵17͵21 1͵2
5 bu kuramların temelinde yer alan felsefi temelleri tartışabilmesi 11͵17͵21 1͵2
6 bu kuramların dile ilişkin temel yaklaşımların irdeleyebilmesi 11͵17͵21 1͵2
7 üretici dönüşümsel kuramlarla işlevsel yaklaşım arasındaki farklılıkların neler olduğunu değerlendirebilmesi 11͵17͵21 1͵2
8 üretici ve işlevsel kuramların dili açıklamakta eksik kalan yönlerini eleştirebilmesi 11͵17͵21 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 5 5
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 14 3 42
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 1 1
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 2 2
15 Son Sınav 1 1 1
150