Ders Bilgileri
İLETİŞİMDE DİLBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GZT439 | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Dr. Öğr. Üyesi Ünsal ÇIĞ |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin 1950 lerden sonra ortaya çıkan üretici dönüşümsel dilbilim kuramları ve 1970 lerde kendilerini göstermeye başlayan işlevsel yaklaşımlara ilişkin karılaştırmalı bilgi edinmelerini ve bu farklı yönelimli yaklaşımların temellerinde yatan yapısalcılık, akılcılık gibi farklı felsefi dayanakları ve güdülenmeleri tartışmalarını sağlamaktır. |
İçeriği | Yapısalcılık Ferdinand de Saussure,Prag Okulu ve Londra Dilbilim Çevresi Prag Okulu İşlevsel Tümce Yaklaşımı, Amerikan Yapısalcılığı ve Diğer Dilbilim Kuramları |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Yapısalcı dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi |
2 | üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi |
3 | Amerikan Yapısalcılığının neler olduğunu tanımlayabilmesi |
4 | üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi |
5 | bu kuramların temelinde yer alan felsefi temelleri tartışabilmesi |
6 | bu kuramların dile ilişkin temel yaklaşımların irdeleyebilmesi |
7 | üretici dönüşümsel kuramlarla işlevsel yaklaşım arasındaki farklılıkların neler olduğunu değerlendirebilmesi |
8 | üretici ve işlevsel kuramların dili açıklamakta eksik kalan yönlerini eleştirebilmesi |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Giriş Yapısalcılık Ferdinand de Saussure | anlatım, tartışma |
2 | Prag Okulu ve Londra Dilbilim Çevresi Prag Okulu İşlevsel Tümce Yaklaşımı Londra Dilbilim Çevresi J. R. Firth | anlatım, tartışma |
3 | Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımının dayanakları | anlatım, tartışma |
4 | Bloomfield ve Amerikan Yapısalcılığı Amerikan Yapısalcılığı Leonard Bloomfield Bloomfield Sonrası Kuramlar | anlatım, tartışma |
5 | Üretici Dilbilim Yaklaşımları Chomsky Dilsel Çeşitlilik ve Evrensel Dilbilgisi Edinç ve Edim Kavramları | anlatım, tartışma |
6 | Üretici Dilbilim Yaklaşımları İlkeler ve Değiştirgenler (Yönetme ve Bağlama) Minimalist Program | anlatım, tartışma |
7 | Diğer Dilbilim Kuramları Genel Öbek Yapı Dilbilgisi (GPSG) Baş-Yönetimli Öbek Yapı Dilbilgisi (HPSG) Sözlüksel İşlevsel Dilbilgisi (LFG) | anlatım, tartışma |
8 | ARASINAV | |
9 | Dile İşlevsel Yaklaşımlar İşlev Biçim ilişkisi Dile işlevsel yaklaşım İşlevci biçimci yaklaşımlar arasındaki farklar | anlatım, tartışma |
10 | İşlevsel Dilbilgisi Kuramları Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (SFL) | anlatım, tartışma |
11 | İşlevsel Dilbilgisi Kuramları Rol ve Gönderim Dilbilgisi (RRG | anlatım, tartışma |
12 | İşlevsel Dilbilgisi Kuramları İşlevsel Dilbilgisi (FG) | anlatım, tartışma |
13 | İşlevsel Dilbilgisi Kuramları İşlevsel Söylem Dilbilgisi (FDG) | anlatım, tartışma |
14 | Bilişsel Dilbilgisi | anlatım, tartışma |
15 | Bilişsel Dilbilgisi | anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Yule, George. The Study of Language. 2nd ed, (Cambridge: Cambridge University Press, 1996). |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Yapısalcı dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi | 11͵12͵17͵21 | 1͵2 |
2 | üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi | 11͵12͵17͵21 | 1͵2 |
3 | Amerikan Yapısalcılığının neler olduğunu tanımlayabilmesi | 11͵17͵21 | 1͵2 |
4 | üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi | 11͵17͵21 | 1͵2 |
5 | bu kuramların temelinde yer alan felsefi temelleri tartışabilmesi | 11͵17͵21 | 1͵2 |
6 | bu kuramların dile ilişkin temel yaklaşımların irdeleyebilmesi | 11͵17͵21 | 1͵2 |
7 | üretici dönüşümsel kuramlarla işlevsel yaklaşım arasındaki farklılıkların neler olduğunu değerlendirebilmesi | 11͵17͵21 | 1͵2 |
8 | üretici ve işlevsel kuramların dili açıklamakta eksik kalan yönlerini eleştirebilmesi | 11͵17͵21 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 14 | 3 | 42 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
150 |