Ders Bilgileri
KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GZT338 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Seçmeli |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Doç. Dr. Aslıhan ARDIÇ ÇOBANER |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu ders kültür ve toplum ilişkisine dair yaklaşımları ele alarak haber metinlerini iktidar, dil ve ideoloji sorunları bağlamında çözümlenebilmesini amaçlamaktadır. |
İçeriği | Eleştirel medya çalışmalarının temel kavramları, iktidar dil ve ideoloji sorunlarına yönelik tartışmalar ve kültürel çalışmalar geleneği bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Eleştirel medya çalışmalarının temel kavramlarına ilişkin bilgi sahibi olma |
2 | Haber metinlerini toplumsal iktidarın kurulduğu söylemsel pratikler bağlamında değerlendirebilme |
3 | İktidar, dil ve ideoloji sorunlarına yönelik tartışma yapabilme |
4 | Yapısalcı ve post yapısalcı yaklaşımların gelişimi hakkında bilgi sahibi olma |
5 | Yapısalcı dilbilim çalışmalarının başlıca temsilcilerini tanıma |
6 | Kitle iletişim araçları ile dolayımlanan kültürün küresel ölçüde yaygınlaşmasını tartışabilme |
7 | İletişim çalışmalarında temel teorik yönelimleri kavrayabilme |
8 | Kültür ve toplum ilişkisine dair farklı yaklaşımları değerlendirebilme |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Marksist Eleştirel Kuramlara Giriş, Temel Kavramlar | Anlatım, tartışma |
2 | Frankfurt Okulu | Anlatım, tartışma |
3 | Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi | Anlatım, tartışma |
4 | Yapısalcılık/ Postyapısalcılık | Anlatım, tartışma |
5 | Antonio Gramsci / Hegemonya Kavramı | Anlatım, tartışma |
6 | Louis Althusser / Devletin İdeolojik Aygıtları | Anlatım, tartışma |
7 | İngiliz Kültürel İncelemeler Geleneği | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Raymond Williams ve İletişim Teorisi | Anlatım, tartışma |
10 | Stuart Hall- İdeoloji ve İletişim Kuramı | Anlatım, tartışma |
11 | Kültürel Çalışmalar ve Alımlama Analizleri | Anlatım, tartışma |
12 | Kültürel Emperyalizm Tezi | Anlatım, tartışma |
13 | Haber Metinlerine Kültürel İncelemeler Perspektifinden Bakış | Anlatım, tartışma |
14 | Kültürel Çalışmalara Yöneltilen Eleştiriler | Anlatım, tartışma |
15 | Ekonomi Politik ve Kültürel İncelemeler/İletişim Çalışmalarında Kırılma ve Uzlaşmalar | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Stevenson. N.(2006). Medya Kültürleri. (çev. G. Orhon ve B.E. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi. | Stevenson. N.(2006). Medya Kültürleri. (çev. G. Orhon ve B.E. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi. | Referans |
2 | Hall, S. (2005). İdeolojinin Yeniden Keşfi Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. (çev. Ve der. M. Küçük). Ankara: Bilim ve Sanat. | Hall, S. (2005). İdeolojinin Yeniden Keşfi Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. (çev. Ve der. M. Küçük). Ankara: Bilim ve Sanat. | Referans |
3 | Hall. S. 2008. Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. (der. S. Çelenk). Ankara: De Ki. | Hall. S. 2008. Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. (der. S. Çelenk). Ankara: De Ki. | Referans |
4 | Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. | Referans |
5 | Medya İletişim Kültür, 2001, Vadi yayınları | J. Lull | Referans |
6 |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel medya çalışmalarının temel kavramlarına ilişkin bilgi sahibi olma | 6͵17 | 1͵2 |
2 | Haber metinlerini toplumsal iktidarın kurulduğu söylemsel pratikler bağlamında değerlendirebilme | 11 | 1͵2 |
3 | İktidar, dil ve ideoloji sorunlarına yönelik tartışma yapabilme | 11͵17 | 1͵2 |
4 | Yapısalcı ve post yapısalcı yaklaşımların gelişimi hakkında bilgi sahibi olma | 11 | 1͵2 |
5 | Yapısalcı dilbilim çalışmalarının başlıca temsilcilerini tanıma | 11 | 1͵2 |
6 | Kitle iletişim araçları ile dolayımlanan kültürün küresel ölçüde yaygınlaşmasını tartışabilme | 10͵11 | 1͵2 |
7 | İletişim çalışmalarında temel teorik yönelimleri kavrayabilme | 11 | 1͵2 |
8 | Kültür ve toplum ilişkisine dair farklı yaklaşımları değerlendirebilme | 11͵17 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 5 | 5 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
75 |