Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GZT338 Bahar 2 0 2 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Seçmeli
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Doç. Dr. Aslıhan ARDIÇ ÇOBANER
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders kültür ve toplum ilişkisine dair yaklaşımları ele alarak haber metinlerini iktidar, dil ve ideoloji sorunları bağlamında çözümlenebilmesini amaçlamaktadır.
İçeriği Eleştirel medya çalışmalarının temel kavramları, iktidar dil ve ideoloji sorunlarına yönelik tartışmalar ve kültürel çalışmalar geleneği bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Eleştirel medya çalışmalarının temel kavramlarına ilişkin bilgi sahibi olma
2 Haber metinlerini toplumsal iktidarın kurulduğu söylemsel pratikler bağlamında değerlendirebilme
3 İktidar, dil ve ideoloji sorunlarına yönelik tartışma yapabilme
4 Yapısalcı ve post yapısalcı yaklaşımların gelişimi hakkında bilgi sahibi olma
5 Yapısalcı dilbilim çalışmalarının başlıca temsilcilerini tanıma
6 Kitle iletişim araçları ile dolayımlanan kültürün küresel ölçüde yaygınlaşmasını tartışabilme
7 İletişim çalışmalarında temel teorik yönelimleri kavrayabilme
8 Kültür ve toplum ilişkisine dair farklı yaklaşımları değerlendirebilme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Marksist Eleştirel Kuramlara Giriş, Temel Kavramlar Anlatım, tartışma
2 Frankfurt Okulu Anlatım, tartışma
3 Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Anlatım, tartışma
4 Yapısalcılık/ Postyapısalcılık Anlatım, tartışma
5 Antonio Gramsci / Hegemonya Kavramı Anlatım, tartışma
6 Louis Althusser / Devletin İdeolojik Aygıtları Anlatım, tartışma
7 İngiliz Kültürel İncelemeler Geleneği Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Raymond Williams ve İletişim Teorisi Anlatım, tartışma
10 Stuart Hall- İdeoloji ve İletişim Kuramı Anlatım, tartışma
11 Kültürel Çalışmalar ve Alımlama Analizleri Anlatım, tartışma
12 Kültürel Emperyalizm Tezi Anlatım, tartışma
13 Haber Metinlerine Kültürel İncelemeler Perspektifinden Bakış Anlatım, tartışma
14 Kültürel Çalışmalara Yöneltilen Eleştiriler Anlatım, tartışma
15 Ekonomi Politik ve Kültürel İncelemeler/İletişim Çalışmalarında Kırılma ve Uzlaşmalar Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Stevenson. N.(2006). Medya Kültürleri. (çev. G. Orhon ve B.E. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi. Stevenson. N.(2006). Medya Kültürleri. (çev. G. Orhon ve B.E. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi. Referans
2 Hall, S. (2005). İdeolojinin Yeniden Keşfi Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. (çev. Ve der. M. Küçük). Ankara: Bilim ve Sanat. Hall, S. (2005). İdeolojinin Yeniden Keşfi Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. (çev. Ve der. M. Küçük). Ankara: Bilim ve Sanat. Referans
3 Hall. S. 2008. Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. (der. S. Çelenk). Ankara: De Ki. Hall. S. 2008. Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. (der. S. Çelenk). Ankara: De Ki. Referans
4 Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Tomlinson, J. (1999). Kültürel Emperyalizm. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Referans
5 Medya İletişim Kültür, 2001, Vadi yayınları J. Lull Referans
6

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Eleştirel medya çalışmalarının temel kavramlarına ilişkin bilgi sahibi olma 6͵17 1͵2
2 Haber metinlerini toplumsal iktidarın kurulduğu söylemsel pratikler bağlamında değerlendirebilme 11 1͵2
3 İktidar, dil ve ideoloji sorunlarına yönelik tartışma yapabilme 11͵17 1͵2
4 Yapısalcı ve post yapısalcı yaklaşımların gelişimi hakkında bilgi sahibi olma 11 1͵2
5 Yapısalcı dilbilim çalışmalarının başlıca temsilcilerini tanıma 11 1͵2
6 Kitle iletişim araçları ile dolayımlanan kültürün küresel ölçüde yaygınlaşmasını tartışabilme 10͵11 1͵2
7 İletişim çalışmalarında temel teorik yönelimleri kavrayabilme 11 1͵2
8 Kültür ve toplum ilişkisine dair farklı yaklaşımları değerlendirebilme 11͵17 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 2 28
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 5 5
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 0 0 0
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 5 5
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 5 5
15 Son Sınav 1 2 2
75